Semmelkvinnan - Vasa konditori

 
Jag har ju bloggat om Semmelmannen innan - och hur bra jag tycker att han är. Nu kopierar jag hans upplägg rakt av och testar på min väns uppmaning mig igenom Örebros semmelutbud - och bloggar om det. Han har ju inte varit här i Örebro så man kan ju säga att jag är som tomtens nissar och hjälper till med vad han inte mäktar med. Eller något. Vi börjar med Miss Maries favorit Vasa konditori. Där var semlorna slut, så vi fick två rejäla bitar av en av deras semmeltårtor. På grund av tårtversionen ligger mandelmassan platt på en tunn botten, och inte i en bulle. Detta kanske vissa semmelälskare inte skulle gilla, men jag tyckte det var gott, då det gjorde att man fick mandelmassa i varje tugga. Semlan var god, bra vispad grädde i bra mängd, men locket var lite torrt. Detta kan ju vara för att vi kom bara en timme innan stängning. Men ändå. Mandelmassan smakade en aning artificiellt som om man tillsatt essens, men jag måste säga att jag gillade det. Lite som amaretto, nästan. Sammanlagt är det mycket mumsigt. Av fem poäng möjliga får Vasa konditori 3,5.
 
Vasa konditori, Vasagatan 15, 702 10 Örebro, 019 - 611 32 55
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Vad avis jag blir på dig! Ääälskar semlor!

När jag jobbade på Vasa tror jag vi hade sju olika semlor vid semmeltid. Med mandelmassa, utan mandelmassa, grädde och mandelmassa blandat, chokladsemla, wienersemla, semmeltårta... och sen var det nån mer! Så du kan nog smaska semlor på Vasa ett tag till framöver! ;)

Svar: Jag är ju sjukt traditionell när det kommer till semlor, så jag äter bara "vanliga". Tanken är ju att jag ska hinna prova alla olika platser (kan bli både konditorier och butiksbakade varianter). Kul grej och ett svepskäl för mig att få äta massor med semlor. Det är ju för mina läsares skull! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-11 @ 08:03:34
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Just det ja, du är ju en sådan inbiten semmelfantast ;) Själv har jag aldrig gillat denna bakelse men skall ändå följa ditt test ;)
Bon appétit!

Svar: Attans, då får vi inte äta det när du kommer! ;) Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-11 @ 08:14:46
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Du får mer än gärna äta en semla, jag kan nog hitta ett substitut. Oh, så roligt det skall bli! Nu är även tåget bokat och klart :)

Svar: Härligt! Hör av dig till mig med tider tec. KUL! Välkommen! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-11 @ 10:31:23
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Du får kolla din facebook ;)

2013-01-11 @ 10:44:08
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

...och TACK!

2013-01-11 @ 10:44:24
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0