Jennys soppa på ungsrostade grönsaker

 
De senaste åren har jag insett att jag älskar höstmat. Min jättegoda soppa (om jag får säga det själv, och det får jag ju på min egna blogg) är den senaste hösträtten jag lagade. Igår kväll, faktiskt. Jag hittade på medan jag gjorde, så receptet är lite oklart (så är det i och för sig alltid när jag lagar mat, jag hatar att följa recept i matlagning, jag vill bara inspireras av dem). Men: skala och skär en pumpa (spar kärnorna!), en sötpotatis, en röd lök, en gul lök, tre vitlöksklyftor och en halv röd paprika i lagom stora bitar. Olja, salta och peppra och ungsrosta dem tills de börjar bli gyllenbruna. Jag körde pumpan ett tag innan alla andra ingredienser. Koka upp en god buljong. Jag använde Renée Voltaires lantbuljong. Lägg i alla grönsaker och låt koka ett tag. Rosta under tiden pumpakärnorna (som ni ser råkade jag bränna mina, jag snackade i telefonen samtidigt...). Krydda med dina favoritkryddor eller vad du tycker passar. Jag tog färsk och torkad basilika, timjan, paprika och lite mer salt och peppar. Mixa soppan slät. Toppa med de rostade pumpakärnorna som du saltat. Klart! Receptet räcker nog till tre-fyra portioner. Har ni andra goda recept på pumpa- och/eller höstsoppor att dela med er av?
 
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Mmm, låter supergott! Ska provas!

2012-11-08 @ 08:12:49
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Visst ger det en extra fin smak att först ugnsrosta grönsakerna!? Jag gjorde en jättegod soppa på just ugnsrostade grönsaker för några månader sedan. Du hittar den här:
http://ellinorsworld.blogspot.se/2012/08/rostad-gronsakssoppa-med-vitlokscreme.html

Andra favoritsoppor är min pumpasoppa, grön ärtsoppa med ruccola och parmesan, morotssoppa med ingefära, spenatsoppa med kokosmjölk, tomat- och paprikasoppa osv. Jag älskar verkligen soppa, speciellt så här års, och gör det var och varannan vecka utifrån vad jag just då är sugen på och har hemma. Många recept hittar du i kategorin Mat&Bak på min blogg, men den kategorin tror jag redan att du är bekant med ;)

Kram

Svar: Ja, mums! :) Klart jag är väl med den kategorin, den bästa ju! :) Kommer ihåg att du bloggat om en pumpasoppa, måsteleta upp den. Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2012-11-08 @ 08:24:44
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Angelica

Åh, vad gott det där lät! Ska provas!

2012-11-08 @ 10:26:13
URL: http://angeliqe.se
Postat av: Lotta

Ah, du lagar alltid så gott.

Och jag tycker om att du gör det medans du pratar i telefon ;)

Härliga du!

Kram

Svar: Hihi, lite busigt sådär.. Tack för dina ord! Trevlig helg!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-11-09 @ 03:53:42
Postat av: Amileaks

Fy fan vad gott. Ska göra.

2012-11-12 @ 09:55:18
URL: http://www.amileaks.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0