NoraGlass

 
Är man i Nora får man inte missa NoraGlass. För mig går de två hand i hand. Det är sällan jag besökt staden utan att äta en NoraGlass. NoraGlass görs sedan 1923 dagligen efter ett hemligt recept. Glassen serveras alltid inom några timmar. Det som inte säljs slängs – NoraGlass är alltid pinfärsk. Glassen tillverkas flera gånger under dagen. Under högsäsong pågår produktionen mer eller mindre kontinuerligt från morgon till kväll. Det finns alltid smakerna hasselnöt och vanilj, och sedan en till smak. Man vet aldrig vilken. Det finns dock en smak som NoraGlass avslöjar några dagar i förväg - viol. Tack vare en violfantast på 1990-talet som så gärna ville veta när violsmaken skulle serveras finns numer en "viollista". Idag är det 150 personer som via e-mail eller telefon informeras om när den tredje smaken är just viol. Jättegulligt, tycker jag. Och gott. Är du i Nora - missa inte denna glass!
 
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Noraglass är ett måste i Nora! Jag gillar också viollistan, det finns visst folk som åker från Stockholm just för att få den glassen! :) Själv har jag aldrig ens smakat viol!

Är ni förresten på glassjakt i sommar så kan jag rekommendera Go Glass i Hjortkvarn, säljs även på Marieberg, torget i Hallsberg och i Askersund, sjukt god hemmagjord glass! Och är du i Hjortkvarn får du höra av dig, då är du inte långt från oss! :)

Svar: Vad kul! Det ska jag verkligen prova (och höra av mig om ni är där!). Jag bor lite näramre åt Norahållet, jag. Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-07-09 @ 10:56:40
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Sara Björk

Men gott då! Har inte varit där på ett par år faktiskt :/

Svar: Finns det lchf glass måntro? De hade massa allergiversioner, så de kanske har det med?
Jenny Lina Carlsdotter

2012-07-09 @ 18:42:42
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Sara Björk

Ja vem vet, får kolla upp det :) Har en glassmaskin på väg hem till mig så jag ska göra egen glass i veckan :)

Svar: Åh vad gott!!!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-07-10 @ 11:58:19
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Christine&Paris

Åh Nora brukade jag åka förbi med min famor och farfar! Minns du sången om gummorna i Nora? ;)

Svar: Jaha, vad kul! Klart jag minns sången, detta är ju mina hemtrakter! :) kram
Jenny Lina Carlsdotter

2012-07-12 @ 13:51:55
URL: http://christineiparis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0