Pret a Manger













När vi var i London tog jag med Carro till Pret a Manger för en liten frulle. Carro var skeptisk först, för för henne (och många andra tror jag) såg det ut som ännu ett färdigmatställe. Men det är det inte, faktiskt. På Pret görs all mat på plats med färska, ofta ekologiska produkter som aldrig legat i mer än en dag. Jag vet att de håller hårt på det då jag under min Londontid hade en flatmate som mer än ofta hade med sig saker hem till oss som de inte kunde sälja dagen efter eftersom allt skulle vara dagsfärskt. Men nu till varför jag verkligen diggar Pret. Som någon som pluggat mänskliga rättigheter i sex år gillar jag verkligen deras CSR (Corporate Social Responsibilty). Pret ger bort en massa pengar varje år till en foundation som hjälper hemlösa och människor med olika missbruk och psykiska sjukdomar. Förutom pengar donerar de den mat som blir över varje dag till shelters samt bidrar med volunteers till välgörenhet. Förutom detta har de ett internship program där de tar in hemlösa som om de sköter sig under praktiken får fast jobb när programmet är över. Därtill jobbar de i sina restauranger hårt med hållbar utveckling, återvinning och ekologiska produkter. Sådant får mig att välja ett ställe som Pret över andra ställen. Jag kan dessutom verkligen rekommendera deras morgongröt. Varm, mjuk och otroligt god! Prova! Läs mer om Prets sociala verksamhet HÄR, om deras arbete för hållbar utveckling HÄR samt om deras filosofi kring mat HÄR.  


Kommentarer
Postat av: Lisa

Pret var en av mina favoriter under London tiden! Visste dock inte allt detta positiva om dom. Kram kram!

2011-09-07 @ 08:40:25
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Då vet jag att mina inköp av smörgåsar gjorde nytta för andra än mig själv! Detta visste jag inte innan så det blev ett extra stort plus i kanten.

Kram

2011-09-07 @ 10:00:55
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Sofia

Bra tips! Får testa det nästa gång jag åker dit.

2011-09-07 @ 10:29:13
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Christine&Paris

Oj, det visste inte jag om det stället. Vilken bra grej!

2011-09-07 @ 23:23:01
URL: http://christineiparis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0