Internationella kvinnodagen

Det är ju internationella kvinnodagen idag, som bekant. Följade status hittades just hos en mycket klok (manlig) bekant på fejjan

"Hör en massa om att "fira" och "gratulera på" internationella kvinnodagen. Är inte det lite att missa målet; handlar dagen om att uppmärksamma Kvinnan, eller kanske snarare om att lyfta problematik inom områden som ojämlika löner, könsstympning, 'glastak', diskriminering och så vidare? Är inte ett 'Grattis på dig, du din kvinna!' lite att... förminska syftet? Eller? Kommentarer uppskattas!".

Exakt detta gick jag redan runt och tänkte. En man jag värderar högt frågade mig idag om när den internationella mansdagen var när jag uppmärksammade vilken dag det var. Jag svarade först med det uppenbara "alla andra dagar" men kände mig sedan genast rabiat. Han menade att det motverkar syftet med en speciell dag, att det bara gör klyftorna värre. Jag påminde om att dagen införskaffades när vi kvinnor inte hade fulla rättigheter och de andra uppenbara orsakerna. Det finns ingen konvention mot diskiriminering av män av en anledning, liksom. Så jag kan ändå tycka att dagen fortfarande behövs. Jag är dock tveksam till positiv särbehandling och skulle aldrig ta ett jobb jag hade kvoterats in för. Inte om det fanns en man (en PERSON) som var bättre lämpad för jobbet. Jag kan emellertid tycka att kvotering kan fungera i en övergångsperiod (vilket väl är det egentliga syftet) och i situationer där det inte finns en enda person av gruppen man vill verka för. Jag känner mig sjukt splittrad i frågan, vad tycker ni? Skriv för fasen! Det är mindre än 1 % av er som läser den här bloggen som brukar kommentera. Låt mig höra era åsikter nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0