"Kramar, tankar och kärlek"




I dag för sextio år sen födde Gunda Lindström en liten gosse vid namn Karl-Ingvar Lindström. Lille Karl växte upp i Vättersnäs utanför Jönköping, där han bland annat lekte med sina låtsaskompisar i form av två hästar som om jag inte missminner mig hette Dum-Jona och Snäll-Jona. Kalle växte upp, bodde i Helsingborg, Italien, forna Jugoslaven och på Malta och Sri Lanka. Så småningom återvände han till fosterlandet och träffade efter en tid Inger Myrulf. De gifte sig och flyttade till Lindesberg, där Karl – som nu blivit Calle – i tjugo år bossade på intensivvårdsavdelningen. Under den tiden hann han få två barn, vara ordförande i IFK Lindesberg, ligga inlagd på sjukhus efter att ha fallit ner i en jordkällare, vara ordförande i släktforskarföreningen, träffa Göran Persson och ett antal gånger försöka sluta röka. Bland många andra saker.


Nuförtiden arbetar Calle som utvecklingssamordnare på Lindesbergs Lasarett, och merparten av hans fritid går till den kära släktforskningen. Inger, som numera också bär efternamnet Lindström, har vid bittra tillfällen yttrat att han hellre tillbringar tid med de döda än de levande. Även om det till viss del kanske är sant är Calle ingen asocial person. Tvärt om. Han är inte främling för att på sociala tillställningar hålla roliga och intelligenta tal eller skriva roliga visor om tillfället ges. Calle har nämligen fått talets och ordets gåva. Något som han har varit mycket noga med att försöka föra vidare till sina avkommor. Vi väntar med spänning på att de fem sista åren av hans förvärvsarbete ska avslutas så han kan påbörja BOKEN. Eller avsluta kanske, han har med största sannolikhet hela manuskriptet i huvudet redan.


Jag vet att alla säger att sina pappor är de bästa. Jag vet. Men jag tittar mig omkring och kan inte låta bli att anteckna att min verkar vara lite mer toppad, lite mer som en A-pappa. För det kan inte vara många pappor som sitter uppe hela natten och för hand syr kattkostymer till sina barn när de ska på maskerad på dagis och den sykunniga i familjen är på konferens. Det kan inte vara så vanligt att pappor kör fram och tillbaka till Stockholm mitt i natten för att hämta sin dotter som så gärna ville gå på konsert i Globen. Det kan inte vara så att varje pappa köper världens största ros, världens finaste kort och med gråten i halsen ber om ursäkt för att EN ENDA GÅNG vid en upphettad diskussion ha råkat kalla sitt barn för jävla unge. Det kan inte vara sannolikt att varje far struntar i att åka på den sen länge inplanerade nöjessemestern med vännerna för att hans döttrar bråkar och han känner att han vill stanna hemma för att hjälpa till att lösa situationen. Pappa har tillsammans med mamma låtit oss växa upp i den bästa möjliga miljön. En miljö där vi har lärt oss att vara vetgiriga, att hela tiden vilja lära oss nya saker, att älska och respektera andra. Att vara stolt över den man är och stå för den samma. Att aldrig tveka på sig själv och att alltid stötta andra. Vad som är rätt och fel och vad som är svårt men nödvändigt att göra. Att våga vara ledsen, glad, arg, besviken och stolt.  Att KÄNNA, älska, leva.

 




Pappa, jag älskar dig så mycket att det ibland gör en smula ont och jag är stolt över att vara din dotter. Du är en del av mitt hjärta, mitt blod, min själ. Du är värd det bästa och jag önskar dig den bästa möjliga dagen i ditt älskade Knäred. GRATTIS på sexioårsdagen min underbara far!



Kommentarer
Postat av: Pappa

Jag kan bara tacka för dina ord och för att du är min och mammas dotter, love

2010-05-21 @ 18:35:58
Postat av: Ferferi

Nej det är faktiskt inte alla som har en sådan far.

2010-05-21 @ 19:41:32
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0