Aujourd'hui, c'est tous les merveilleux!

Åh, vilken bra dag!!! Testet gick bra (tror jag), mycket bättre än förra fredagen i alla fall, vi hade sista fonetiken för ett tag, och kanske framförallt: Madame Chamblas gav oss ingen läxa över helgen! Yay! Dock måste jag ju plugga mänskliga rättigheter, men vad gör väl det när solen lyser? Le soleil brille! Det fick vi lära oss idag.

Bonjour, Madame Chamblas!!!

Ja, Madame Chamblas ville ha min bloggadress...



Madame står upp, sen har resten av klassen!

I kväll kommer Mette hit på en matbit, jag tänkte bjuda på en massa smått och gott. Denna vecka är vi inte längre de fyra musketörerna eftersom Andreas är och åker skidor och Eva är i Norge, utan den dynamiska duon - men det är minst lika bra! I veckan var vi på bio och såg An education, som varmt kan rekommenderas! Dessutom är tjejen i filmen en riktig frankofil, och de nämner Café de Flore på Saint Germain i filmen, caféet jag nämnt tidigare som ligger bara runt knuten från mig!





Helgen bjuder (förutom plugg) på träning, tre festalternativ på lördag samt lunch med Paul på söndag. Förhoppningsvis hinner jag med marknaden på Clignancourt på söndag också. Ett av festalternativen är kul, men orsaken till den är för djävlig rent ut sagt. Francis, som jobbar på ett taiwanesiskt dataföretag här i Paris, har fått sin visumansökan avslagen! Juristerna var taiwaniskiska och hade tydligen inte den diplomati och kunskap som franska jurister har. Så de lyckades inte få honom kvar i landet, trots att han egentligen har rätt till det (nämligen innehar kunskaper en fransman inte har, eller som man inte kan hitta i den franska arbetskraften för att vara exakt). Han har bott här ett år och skulle som det var tänkt bo här minst ett till, men nu får han inom en vecka eller två bege sig tillbaka till Quebec. Vad hände med  de "franska kusinerna", undrar jag??? Jag mister en god och nära vän. Fy på dig, franska staten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0