Som man sår får man skörda

 
I våras bestämde jag att jag under sommar och höst skulle ackumulera så mycket bär jag någonsin kunde. Jag insåg nämligen att jag köpte kopiösa mängder i butiken. Och även om jag köper ekologiskt kändes det inte särskilt bra för miljön och inte speciellt hållbart. Egentligen varken miljömässigt eller ekonomiskt. Det var ju bara det att jag var bortrest precis hela semestern och varje helg sedan jag kom tillbaka har jag varit uppbokad. Ingen tid för bärplock. Men mina kollegor fick nys om mitt samlande och jag har fått erbjudanden om både det ena och det andra. Jag - som inte har trädgård och tycker det är hur lyxigt som helst med egenodlat - kan inte fatta hur folk bara vill bli av med allt möjligt. Men det är ju fantastiskt för mig! I går fick jag björnbär av en kollega, paprikaplantor, äpplen och päron av en annan och persilja av en tredje. Sedan innan har jag fått plommon av en och rabarber av en annan. Dessutom massa frukt, bär och svamp av mina fina föräldrar. De bara öser saker over mig. Och jag fyller min frys förnöjt. Frukostsmoothien och höstgrytan kommer smaka mycket godare med allt detta. Det är win-win för kollegorna och mig. Och både bättre för miljön och plånboken. Hurra!
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Typ det enda jag kan sakna med hus...en egen trädgård och möjligheten att odla eget. Är också en tacksam mottagare av folks överflöd. I år har dock varken tid eller plats funnits. Kanske att jag hinner en liten raid med sensommarens godsaker, väl på plats i nya lägenheten. Hoppas i alla fall på lite (ok, mycket) björnbär och svamp.
Ser ut att bli en god höst, i flera avseende, för din del.
Må väl!
Kram

Svar: Men jösses det samma Ellinor! Det händer mycket i våra liv just nu. Och som du säger, vi går en bra höst till mötes. Nästan så man inte hinner tänka på björnbär... ;) KRAM!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-09-17 @ 09:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0