World of Riccardo. Möllegård.

 
 
När jag var i Halmstad i somras tog min vän mig rakt ut på landet till Möllegård. Där finner man Riccardos, en italiensk glassbar som är så omåttligt populär att man kan få köa länge för att få sig en skopa. Just denna dagen var det till och från ganska mulet, så vi slapp köa allt för länge. Möllegård ligger ca sju km väster om Halmstad, och där tillverkar Riccardo dagligen ljuvlig glass av mjölk, grädde, bär, frukt, vaniljstänger, nötter och choklad. Bland 25 olika smaker hittar du till exempel citronsorbet med färskpressad citronsaft, glass med hasselnötter från Italien, glass med färska svenska hallon i juli, stracciatella med små belgiska chokladbitar. Riccardo varierar smakerna efter säsong. Därför finns till exempel saffran och pepparkaksglass kring jul och hallonglassen – Riccardos egen favorit – bara i ett par sommarmånader varje år. Dessutom serverar man laktosfri glass, underbart för undertecknad. Riccardo är alltså italienare och använder sig av sina familjerecept, som han efter flera års resor och utbildningar i Italien, Frankrike, Tyskland och Belgien har förbättrat med de råvaror som gör glassen så smakfull och underbart krämig som den är idag. Om du är i Halmstad kan jag verkligen rekommendera ett besök. Favoritsmaken? Karamell, såklart. Prova Dolce de Latte.
 
World of Riccardo, Möllegård Gourmet AB, Halmstad, 035-321 00
 

Kommentarer
Postat av: Johanna | Tillvaron.se

Gud så gott. Nu blev jag glassugen. Det är så härligt med sådana där småställen mitt ute på vischan som bara är bäst på det de gör så folk kommer dit och köar och har sig. Mer sånt till folket!

Svar: Ja, verkligen. En annan sådan favorit är teboden i Stockhult i de småländska skogarna. Underbart!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-09-12 @ 22:28:55
URL: http://tillvaron.se/johanna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0