Tarte aux pommes à la manière alsacienne

 
När jag bodde i Paris umgicks jag med en fantastisk kvinna vid namn Kenza (mer om henne HÄR, till exempel). Vi har fortsatt hålla kontakten, och vi brukar läsa varandras bloggar och kommentera dem. Kenza hade en "vanlig" blogg och en receptblogg. Där delade hon med sig av vackra recept, ofta med få ingredienser men med mycket smak. Nu bloggar hon inte längre (tyvärr!) men hon delar fortfarande med sig av recept på Facebook. Ofta franska, mellansösterninspirerade eller sydamerikanska. Det är hennes olika personliga koppplingar, nämligen. För ett tag sedan delade hon med sig av en fransk äppelkaka jag bara var tvungen att prova. Och det var helt ärligt den godaste äppelkaka jag någonsin har ätit! Den är krämig och krispig på samma gång, inte för söt men ändå med en karamellig smak. Dessutom  är den mycket snabb och enkel att göra Ljuvlig!
 
Äppelkaka på alsaciskt vis: 
Täck en pajform med smördeg. I en bunke, blanda 2 dl creme fraîche med ca 1 dl rå/rörsocker, 2 ägg och lite vaniljpulver. Skala och skär 3-4 äpplen och arrangera dem på smördegen. Häll över smeten. Grädda i ugnen på låg värme (så att smeten inte karamelliseras) i ca 45 minuter, tills den blivit gyllenbrun. Klart! Bästa äppelkakan någonsin!
 
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Skit oxå.. Skulle stannat

Svar: Ja, verkligen! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-03-24 @ 20:28:51
URL: http://angusfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0