Ett nyttigare alternativ

 
Ellinor inspirerar ofta till nyttigare versioner av annars ganska onyttiga recept. Jag hittade på ett alldeles eget igår. Jag åt ärtsoppa till middag (älskar ärtsoppa!) och ville ha dessert. Men efter semmelinfernot jag gett mig in i den senaste tiden kände jag att det inte riktigt var befogat med ännu en sockerstinn dessert. Så jag gjorde en lite nyttigare variant. Nyttigare - och godare, visade det sig! Jag kallar den.....Jennys äppelkrisp! Gör så här: tärna två skalade äpplen och lägg dem i en ungfast form. Strö over generöst med kanel. I en bunke, blanda ca 1,5 dl havregryn, en matsked smör, en matsked jordnötsmör, riven kokos och fyra färska daldar i så små bitar som möjligt. Ta i med händerna och gör en kladdig deg. Smula degen över äpplena och grädda i ugnen i 200 grader tills det blivit gyllenbrunt. Servera med lite crème fraîche eller turkisk yougurt. Miam!
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Det handlar om att ge och ta - att inspireras av varandra!
Detta låter verkligen som någonting i min smak och skall absolut testas framgent, kanske redan i helgen då det förhoppningsvis vankas finfika. Dock tror jag att jag byter ut smöret mot kokosolja (man kan ju inte kopiera rätt av, eller hur ;))
Kram

Svar: Du det tänkte jag också, men jag har inte det hemma! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-14 @ 07:39:45
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Johanna - Tillvaron.se

Men jösses så gott det lät. Det ska jag testa någon gång. Det händer rätt ofta att sockersuget börjar skrika och kan man bara ge hjärnan något som ser ut som något som innehåller massor med socker brukar det fungra hyffsat :)

Svar: Precis! Detta var nästan sötare än paj dock för dadlarna är ju så söta..
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-14 @ 11:07:44
URL: http://tillvaron.se/johanna
Postat av: Sofia - ett bättre du

Men mmm.. .vilken god efterrätt det där lät som då!

Svar: Ja det var jättemumsigt! Åt det till lunch idag också...
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-14 @ 11:54:39
URL: http://ettbattredu.se/blogg
Postat av: Sofia

Jag får precis samma inspiration från henne =)

Svar: Ja, det är bra med motpoler i livet. Man kan ju faktiskt inte (även om jag gärna skulle vilja) leva på semlor... ;)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-14 @ 21:02:21
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Lotta i USA

Ah, så gott!!

Du vet ju...jag älskar allt du äter!!

Alla hjärtanskram till dig!

Lotta

Svar: Jag älskar också (nästan) allt jag äter! ;)
Alla hjärtans kram till dig också, Lotta!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-15 @ 02:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0