I dag är ingen vanlig dag

 
 
...för idag är det min tjugonionde födelsedag! Men framförallt: idag är det Internationella Fredsdagen! Jag är stolt över att dela dag med en sådan viktig sak. Min vän och gamla kursare i Freds- och konfliktkunskap och Mänskliga Rättigheter vid Lunds Universitet, Anna Ek, är ordförande i Svenska Freds. Så här kan man läsa på deras hemsida:
 
"På internationella fredsdagen den 21 september firar vi freden och de människor som gör den möjlig genom sina avgörande fredsarbeten i Sverige och runt om i världen. Över 300 organisationer i världen har gått samman för att uppmärksamma denna dag samt sprida budskapet om ett globalt eldupphör och vikten av fred. Fredsdagen är en av FN:s internationella dagar, instiftad för att vädja till världens länder om ett 24 timmar långt eldupphör och icke-våld åtminstone en gång om året. Människor över hela världen ombedes också att deltaga i en tyst minut mitt på dagen. Fredsdagen instiftades först 1981 genom en resolution i FN:s generalförsamling så att den skulle sammanfalla med öppnandet av samma församling. 2001 antogs en ny resolution som fixerade dagen till datumet 21 september".
 
Under dagen kan du som är på plats i Stockholm delta i massor av roliga saker som lunchdans, seminarier, film, mingel, Svenska Freds fredspris och minifestival. På Svenska Freds hemsida (HÄR) kan ni läsa mer om programmet. Om ni vill veta mer om det internationella koalitionen i vilken Svenska Freds ingår - initierat av Peace One Day och Interpeace, som består av över 300 organisationer runt om i världen som firar och uppmärksammar denna dag - kan ni klicka er in HÄR, och bland annat se videor med alla från Ban Ki Moon till Jude Law, läsa mer om historien bakom dagen och delta själv. Gört!
 
Peace!
 
 

Kommentarer
Postat av: angelica

GRATTIS! Hoppas du får en underbar dag! kramar!

Svar: Tack Angelica! KRAM
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-21 @ 08:06:33
URL: http://angeliqe.se
Postat av: Caroline

Stort grattis på födelsedagen! Hoppas den blir underbar och att du blir firad ordentligt!
Massa födelsedagskramar!

Svar: Tusen tack fina du!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-21 @ 08:27:43
URL: http://prinsessanspraliner.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Stort grattis önskar jag dig även i detta forum!
Kram

Svar: Haha, nu har du verkligen grattat mig! hoppas du har det bra på din getaway weekend! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-21 @ 12:32:00
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Sara Björk

Men åh! Att jag inte visst det när vi sågs! Grattis! :)

Svar: Tack! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-21 @ 13:57:13
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Anna

Grattis!!!! Då fyller vi trettio typ samtidigt, jag fyller i okt

Svar: Wihoo! Då får vi fira ihop! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-21 @ 15:39:35
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Lotta

Det är DIN dag idag - GRATTIS GRATTIS GRATTIS finaste Jenny!!

Hurra!! Önskar jag vore närmare så jag kunde ge dig en kram live och bjuda på nybakade bullar ;)

Njut av dagen och ha en fab middag också!

KRAM

Svar: Tusen tack fina du! Jag hade en fab dag! Massor med kramar!
ps. önskar också att vi kunde ses live...
Jenny Lina Carlsdotter

2012-09-21 @ 18:37:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0