Jennys pesto alla genovese




Pappa Carl bodde i sin ungdom i Italien, varför italiensk mat alltid har varit en favorit hemma hos oss. Mitt pestorecept kommer från pappa Carl, och är lika mumsigt som det låter. Jag köpte i förra veckan en gigantisk basilika, som under helgen bara blivit ännu större. Dessutom hade jag kvar lite fin parmesanost som jag och min ömma moder köpte i Hötorgshallarna för ett tag sedan. Det var som gjort för en pasta pesto till lunch idag, med andra ord. Så här gör jag: jag rostar ett litet paket pinjekärnor (50-70 gram), noppar av 1-2 krukor färsk basilika och skalar en vitlöksklyfta. Sedan mixar jag allt genom att tillsätta ungeför 2 deciliter god olivolja, lite i taget. Jag kryddar med flingsalt och färskmalen svartpeppar. När all olivolja är tillsatt blir peston ganska såsig. Då vänder jag ner färsk parmesan tills peston får den konsistens (och smak) jag vill ha. Klart! Man kan lägga i överbliven pesto i en påse och frysa den, annars klarar den ungefär en vecka i kylskåp. Färsk, egengjord pesto är så mycket godare än köpt, ofta för att den köpta innehåller andra (billigare) nötter och örter och "torkad italiensk ost" istället för parmesan. Egengjord smakar ofta nötigare, rundare och sötare. Och mer. Mums!


Kommentarer
Postat av: Lotta

OMG

Om jag gör den här, kommer jag inte kunna sluta äta!

Svar: I know! SÅ gott! Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2012-06-19 @ 03:23:20
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0