Mardi gras



Mardi gras. Pancake day. Fat tuesday. Fettisdagen. Min favoritdag. Jag plockar russinen ur kakan och skippar det religiösa och fastan, men omfamnar fastlagsbullen, som alla vid det här laget vet. Semlan på Fettisdagen är det allra finaste semlan. Därför fick det bli en Tösses. En snäll kollega köpte med sig upp på kontoret på lunchen. Jag slukade min innan de andra hade hunnit börja med sina luncher (och inte ens plockat ut sina semlor ut påsen än). Mums. Nu får jag dock lugna mig med semlorna. Annars måste jag köpa nya byxor. Och lactrasetabletterna går åt så fort. Men ändå. Mums!

Jag kämpade mig igenom dagen trots sjukdom. Jag mådde verkligen dåligt. Men jag klarade det! Jag är stolt. Nästan alla på kontoret är sjuka på något sätt nu. Kollegan med kontor närmast mig fick igår veta av sin doktor att hon hade bihåleinflammation och antagligen hade haft öroninflammation också. Jag får min dom om några timmar. Sedan lägger vi den här sjukdomen bakom oss och ser fram emot en frisk, hurtig och fräsh vår. Eller hur?

Franskan. Jag höll på att börja grina när vår lärare klev in i klassrummet. Hon var fransyska, hade bara varit i Sverige i drygt två år och var så lik min Mme Chamblas på Sorbonne att det var läskigt. Vacker, smal, fransk (väldigt lite smink om än något, ofärgat hår, sobra kläder men ändå så satans vacker) och sjukt pedagogisk. Och använde samma pedagogiska verktyg. Som faktiskt skiljer sig från svenska språklärare. Eller i alla fall de jag har stött på. Jag älskade henne efter två minuter. Där satt jag, plikttroget med min bok, anteckningsbok och min Bescherelle. Och insåg ganska snabbt att jag hade hamnat fel. Det var för lätt (tack gode Gud för att det inte var tvärt om). Men jag ville ju inte byta ut min nya fransyska! I slutet av klassen bestämde vi att jag ska försöka byta mot en av hennes andra klasser. Termin fyra. Kan hända att det också är för lätt. Kan också hända att jag går den kursen i alla fall så att jag får ha kvar henne. Min nya professeur préféré.

Och det var min Mardi Gras, det.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Det är rena plågan att se alla bilder på semlor...

2012-02-22 @ 07:34:40
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Miss Marie

Mycket lättare om det är lätt! ;) En inspirerande lärare är verkligen viktigt, så försök hålla fast i henne!

2012-02-22 @ 08:10:20
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Ellinor

...och så kom den då äntligen - Jennys favoritdag! Tråkigt att du inte var helt fit for fight, men du verkar ha tagit dig igenom dagen med bravur trots allt.

Själv hade jag tänkte att frossa i pannkakor då jag, som tidigare nämnt, inte äter semlor. Det hela slutade dock med att min bror bjöd mig på middag, vilket inte gick för hackor det heller. Slog både semlor och pannkakor med råge!

Kram

2012-02-22 @ 11:54:06
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Lotta

Underbara du!



Härligt att du känner att din lärare är bra,värt att hålla kvar vid henne ett tag. Jag hade också blivit kär ;)



Det verkar vara hur många som helst som är sjuka. Snart måste det vända!



Och Tösses - the way to go!



2012-02-22 @ 14:42:47
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Lisa

Oj vad kul med en san bra larare! Kanske kan vara vart att ha en lattare kurs om hon ar sa bra? Du kan helt klart lara dig mer i sant fall an i ett steg hogre med en samre larare.

2012-02-22 @ 20:09:57
URL: http://parislisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0