Mjölkmage



Alltså. Jag har under ett par, tre år ätit laktosfritt. Jag hade mycket problem innan detta, och när jag lade om till laktosfria produkter upplevde jag att det blev bättre. Jag har emellertid prövat vanliga mejeriprodukter då och då, och jag upplever att resultatet är tvetydigt. Ibland har jag fått stor reaktion, ibland inte. Jag har dock inte ätit stora mängder. Det gjorde jag igår. En kollega hade precis dagen innan träffat en dietist som berättat att naturell yogurt inte innehåller speciellt mycket laktos. Att det är för att tjäna en massa pengar man har introducerat laktosfria produkter i absurdum (som jag har köpt med glädje). Jag prövade alltså att äta vanlig, naturell yougurt. Jag var hungrig. Och det skulle jag inte gjort. Om vi säger så här: dietisten hade väldigt fel. I alla fall om Jenny Lina Carlsdotters mage. Göta Petter. Nu till min fråga. När jag bodde i Parran hittade jag aldrig laktosfria produkter. Låglaktos, ja. Men inte laktosfritt. I början köpte jag sojaprodukter, men med tiden använde jag mig mer och mer av vanliga mejeriprodukter. Varför reagerade jag inte så starkt då? Någon har sagt att mjölk i Frankrike inte pastöriseras, utan steriliseras och att det tar bort laktosen. Kan detta stämma? Jag vill nämligen inte verka inbillsk.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Min sambo hade problem med laktos i Sverige och vi körde alltid på laktosfritt. Här nere finns det tydligen inte men han känner knappt av det längre iaf. Konstigt.

2011-04-28 @ 09:51:55
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Ellinor

Jag har någonstans hört att vi människor inte är ämnade för att äta laktosprodukter, i alla fall inte i den mängd vi gör idag. Svenskar toppar listan av mjölkprodukter, medan man i Asien t.ex. knappt äter någonting och deras magar är därför ytterst känsliga för just laktos. Kanske är det en kombination av vår överdrivna konsumtion samt tillredningssättet?



Hoppas du finner något som passar dig!



Kram

2011-04-28 @ 21:04:53
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Carolin

Jag är också laktoskänslig och hade samma upplevelse i Paris med deras mejeriprodukter. Skumt eller inte... Jag hoppas på att någon expert snart skriver ett inlägg.



/C

2011-05-02 @ 13:54:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0