Øresund rundt...

...är danska för Öresund runt, om någon mot alla odds missat det. Det var vad jag och Carro ägnade oss åt under gårdagen. Det började dock med ett kärt återseende på Malmö C. Vackra, underbara Emelie! Jippi!



Sedan bar det av! Vi firade med kaffe och kanlebullar, något jag inte alls ofta trycker i mig men som jag har saknat under min frankofontid. Som sagt, man vill ha det man inte kan få. Eller JAG vill ha det JAG inte kan få. Efter en tripp över sundet var vi så på den danska sidan. Där väntade Kronborg minsann. Men först en glass.
















Kronborg är ju alltså det folk kallar "Hamlets slott". Jag har alltid velat se det. När jag var liten och stog längs relingen på en av sundsfärjorna, långt innan Öresundsbron, brukade pappa berätta om slottet. Och idag fick jag se det själv. Carro har också alltid velat se det. Så än en gång fick vi uppleva något vi båda velat göra länge TILLSAMMANS, splendid.



























Sedan. Promenad genom Helsingør och trevlig, dansk lunch.







Efter promenad och lite gottis var det dags att hoppa på tåget igen. Denna gång var vi på väg till Humlebæck och...



Det är nästan olidiligt vackert vid Louisiana. Först fick vi se Warhol after Munch, där Warhol har tolkat fyra av Munchs kändaste verk (tryck).







Sedan hade vi den grymma turen att gå på ett öppningsmingel, MED konstnären närvarande. Det var franska Sophie Calle som ställde ut. Hon fick ett grymt, själviskt brev från sin älskare där hon blev dumpad. Hon lät 107 kvinnor tolka detta i sin utställning. Allt från kriminologer, psykologer och domare till operasångare, skådespelare och en papegoja (!). Vilken hämd! Jag fick fler idéer till en bok jag alltid har velat skriva.







Hon lämnade oss med visa ord, som jag tänker tyda för resten av mitt liv.



Det är som sagt väldigt vackert i trädgårdarna och kring muséet. Ett axplock:













Sedan bar det av till skånes huvudstad igen, och efter lite äventyr i stan såg det ut så här när jag kröp till kojs:



Så sent att det blev tidigt. Hoppsan.

Dagen bjuder på fika med tokfrassarna och någon slags avskedssoaré. Tips mottages tacksamt. Tjipp!

Kommentarer
Postat av: Ferferi i Paris

Vilken fantastisk dag! Låter som helt i min smak. Men det låter det mesta du gör. Och jag kan inte för min värld förstå varför vi inte umgicks mer i Paris? Men du har ju planer på att komma tillbaks, det gillar vi! Så då!!

2010-06-23 @ 19:18:25
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/
Postat av: kenza

These are wonderful! I love the ones with the boat and the sea! You look so happy and that is great.

And thanks for your comment with the mention of Kaballah. Yes like in many spiritual traditions "light" is what we seek. right?

(PD: you can join Corner View if you feel like it. Just leave a comment to Jane the contact through the Corner view link I have at the end of the post.)

2010-06-23 @ 20:33:49
URL: http://caramelcaramelo.blogspot.com/
Postat av: Sandra

MEN vilken fantastisk dag!

2010-06-23 @ 20:57:00
URL: http://storstadstockholms.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0