Slottstur








Idag har hela den utökade familjen varit ute på äventyr. I julklapp fick vi av syster och svåger en slottstur i Örets stolthet, byggt någon gång i slutet av 1200-talet eller början på 1300-talet (med många påbyggnationer). Idag kasserade vi julklappen. Det var första gången jag gick en guidad tur på slottet. Det var mycket trevligt att få höra om Engelbrekt, Hertig Karl, Gustav Vasa, Carl IX, häxor och Gråkappa. Jag älskar ju som bekant både historia och slott. Efter turen bjöd jag in hela dussinet hem till mig där jag bjöd på lite brunch. Mycket trevligt, som sagt. Dessutom fick jag hjälp att hänga upp en ny fin sak i vardagsrummet. Men mer om det framgent. Nu ska det njutas av småstaden jag växte upp i och middag hos syster på landet. Trevlig helg! 


Kommentarer
Postat av: Angus

Kan jag tänka mig att det va intressant för den historieintresserade! Jag däremot är ju inte ett dugg intresserad, blir som en trotsig tonåring på liknande händelser. Orkar inte stå och står och stönar Haha

Svar: Hihi!!! ❤️
Jenny Lina Carlsdotter

2014-03-02 @ 12:01:20
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Miss Marie

Däruppe i slottet hade jag mina historielektioner när jag pluggade på Karolinska! Dåligt med lokaler på skolan så då fick vi utnyttja lokalerna på slottet! Lyx! Jag var dock mer fascinerad av utsikten än historien! :)

Svar: Ja de berättade det! Några av eleverna hade förstört ristningar från ryska fångar genom att rista egna saker i fönstret. :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-03-02 @ 22:47:52
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Sofia

Har aldrig varit in där men det ser helt klart ut att vara värt det!

Svar: Det finns ju inte så mycket att titta på i antikvitetsväg eller så, mest bara trevlig historia. Och lite tavlor. :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-03-04 @ 17:33:46
URL: http://www.intheheadofs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0