Historisk upptäcksfärd

 
För ett par hundra år sedan vimlade det av gruvor, hyttor och bruk i Bergslagen. Det bröts där vi tillbringade midsommar koppar och järn och än idag kan man hitta spår av den verksamhet som en gång var Bergslagens stolthet. Lerklockans gruva har sedan länge fallit i glömska och när vi besökte dess ruiner kändes det nästan sorgligt, speciellt i det dystra och kalla väder som dagen bjöd på. Men också vackert. En del av historien. Jag älskar ju sånt. Jag har försökt ta reda på mer om området (som innehöll flera byggnader, ett brott occh vad som såg ut som ugnar - dessutom ska det finnas stora schakt och underjordiska system som vi missade), men på internet finns det inte mycket. Jag får kanske göra som min kära far och kasta mig ner i arkiven... Det bor nog en liten hobbyhistoriker, även i mig...
 

Kommentarer
Postat av: Hanna Karlsson

Spännande utflykt!

2014-06-24 @ 18:59:03
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0