Årets längsta dag

 
På midsommarkvällen, nära midnatt, avvek jag från torpet som jag och mina vänner hyrt. Promenerade ensam kring ägorna. Andades, tittade upp mot himlen, doftade på de små hästar som gjort mig sällskap, lyssnade till fåglarna och trädens läten. Njöt. Man glömmer så lätt. I november glömmer man att natten i juni är lika ljus som eftermiddagen på hösten. Att solen lyser även någon timme innan midnatt. Jag firar ofta midsommar i södra Sverige. Och det är faktiskt skillnad. Det är ljusare i Bergslagen. Magiska Bergslagen. Vårt torp låg nära den röda jord som tillsammans med järnmalmen satt Bergslagen på kartan. Bara några få hundra meter från där vi bodde bröt man för några hundra år sedan malmen. Än idag kan man hitta de blå och gröna stenar som är slagg från järnframställningen. Som små ädelstenar i skogen. Bergslagen. Det som jag som ung föraktade men i vuxna år kommit att vurma för. Lustigt, det där. 
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Det är så förbannat härligt att det inte blir mörkt! ljust hela natten, älskar o sova när det är ljus, konstigt nog
de flesta vill ju ha mörkt
tack för dina fina ord om hemsidan! kram

Svar: Detsamma för mig! Älskart! Känns... Härligare att sova så. Och mindre läskigt! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-06-23 @ 11:26:07
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: johanna - tillvaron.se

Ja visst är det skillnad. Stor skillnad till och med. Nog längtar jag lite till mitt Dalarna nu, när midsommar för en gångs skull inte firades där. Något speciellt med de mittensvenska midsommarnätterna!

Svar: Ja verkligen! Njuter och jag gillar att sova när det är ljust!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-06-23 @ 12:00:25
URL: http://tillvaron.se/johanna
Postat av: Miss Marie

Fina bilder! Håller med, visst är det lustigt hur man ändrar sig, hur mycket man längtade bort som ung och hur skönt det är att kunna komma tillbaka nu när man är "vuxen".

Svar: Ja jättelustigt! Jag är glad att jag är vuxen nog att kunna omvärdera saker! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-06-23 @ 16:08:49
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0