Ingefärs- och citrondricka


I lördags sprang jag runt i halva Öret och letade efter ginger beer, ingefärsläsk eller någon slags god kolsyrad ingefärsdricka (ginger ale räknas inte, det smakar ju mest bara socker). Jag hittade någon version på Rosengrens skafferi, men det var utan kolsyra med äppeljuice. Jag ville ju ha typ den HÄR. Lördagen fick bli utan ingefärsdryck. Men igår tog jag saken i egna händer och kokade en egen variant. Som vanligt när jag är i farten finns det inget riktigt recept, men jag rev en ingefärsbit ungefär lika stor som en knuten näve grovt, med skalet på. Sedan i med 6-7 gånger så mycket vatten. Jag slängde i juicen av tre och en halv citron, jag rev skalen på en av den också. Men sedan slängde jag i (de tvättade) citronerna också. Och så socker. Jag kokade härligheten tills den blev lite grumlig, ungefär en halvtimme. Tanken är att det sedan ska blandas med vatten, 50/50. Jag tror jag ska köpa bubbelvatten och blanda med, så det blir som ginger beer. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Det smakar mycket, har ett rejält sting och smakar samtidigt sött. Mums! Har ni några bra ingefärsrecept?
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Mmmmmmmmmmmmm!

2014-02-24 @ 11:11:10
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Jen

Jga brukar bara ta ett glas med hälften stilla vatten och hälften bubbelvatten, ha i 2 små 1/8 dels bitar av citron och en lika liten bit färsk skalad ingefära. drick med sugrör! =D

Svar: Ja samma fast utan förberedelser, gillart!!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-02-25 @ 23:43:50
URL: http://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0