Örebro Ölcafé

 
Tidigare var min enda referens till ordet "ölcafé" från Carl Bertil Jonssons julafton. Men under min tid i Malmö hängde vi ofta på Ölcafét på Möllan. Det var ett soft häng där historiens vingslag mötte det morderna Malmö. För en tid sedan öppnade Örebro Ölcafé. Det ligger i den centrala delen av Norr, där det finns få restauranger och ännu färre med klass. Även Örebros version vill knyta an till historien. Råvarorna i menyn är starkt präglade från trakten liksom en stor del av interiör och bardryck. De vill erbjuda en stark känsla av att vara i Örebro där historiens vingslag stundtals flörtar med gästerna och utbudet av det genuina från trakten skall vara träffande. Jag och Anna var där förra veckan. Första intrycket av Ölcafét var dessvärre inte jättebra. Jag stod i dörren i säkert tio minuter utan att bli tillfrågad om jag behövde hjälp. Vid ett tillfälle stod servitrisen bara någon meter i från mig när hon serverade bordet närmst mig utan att överhuvudtaget ge mig uppmärksamhet. En kille stod en stund bredvid mig men hann lämna stället innan han fick hjälp. Detta gjorde mig otroligt irriterad! När Anna kom gick vi dock fram till bordet där det stod mitt namn, och då kom servitrisen fram snabbt och var mycket trevlig och tillmötesgående. Hade hon hälsat mig i dörren och frågat om jag behövde hjälp hade servicen fått högsta betyg. Hoppas de inser det snart.
 
Maten då. Jag åt fish and chips. Den rätten samt pulled pork burger är - inte till min förvåning - enligt servitrisen de två storsäljarna på Ölcafét. Anna åt deras bacon cheese-burgare och gav den mycket högt betyg. Jag provade även en av deras alkoholfria öler vilken var mycket intressant. Fish and chipsen serverades med curryremoulad, vilket jag inte gillar lika mycket som den brittiska varianten. Det var dock inget fel på den och de hade mycket av den. Det var dock - även om det var mycket, mycket mumsigt - på tok för lite fisk för att vara mättande och jag gick hem och käkade glass efteråt. En parantes: det ställe som serverar mushy peas till sin fish and chips ska få en hyllning av mig, gud vad jag saknar det! De hade emellertid brown sauce (HP) vilket får två tummar upp i min bok. Ja, jag har ju som ni läser ganska mycket åsikter om fish and chips. Det är för att jag jobbade i en fish and chip-restaurang i London i min ungdom. I alla fall. Menyn är en klassisk pubmeny med lokal prägel, och det serveras även (billig!) frukost och lunch. Det är trevlig atmosfär och bara minuter efter att vi anlänt var hela lokalen tokfull. Jag tror det alltid är så för varje gång jag går förbi ser det smockat ut. Så bordsbokning är nog att föredra. Det är som sagt ett välkommet tillskott i ett område i Örebro city som inte är så levande just nu. Det ligger även nära Centralstationen och Rättscentrum vilket gör att även tillfälliga gäster lätt hittar det. Jag ger - med reservation för avsaknaden av trevligt bemötande vid ankomst - Ölcafét tummen upp. 
 
Örebro Ölcafé, Järnvägsgatan 8, Örebro, 019-12 70 70
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Shit va su fångar upp saker Jenny! Allt jag skulle kunna säga om stället va att jag åt hamburgare och du fish and
Chips! ;) du har en naturlig begåvning att snappa upp och resensera!

Svar: Haha! Fast du hade ju massor av bra åsikter när vi var där! Det är bara det att gravidhjärnan glömt dem! :) puss
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-16 @ 18:50:20
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Miss Marie

Både mina föräldrar och ena systern öser lovord över Ölcaféet, men än så länge har jag inte hittat dit! Måste dra dit Engelsmannen nästa gång vi är i Sverige så får vi se om vi gillar det också. Och Mushy Peas! Är du en Northener? ;) Trodde bara det var här uppe i norra England som folk ville ha mushy peas till fish and chips, alla jag känner som kommer söderifrån vill absolut inte ha mushy peas!

Svar: Haha, ja, jag jobbade ju på Harry Ramsdens och det är ju nord ut, så det är nog därför, det var så jag "lärde" mig att äta det. Jag har två burkar hemma i skafferiet, men det är ju godare att äta det ute! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-17 @ 10:15:11
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0