Att handla mat på nätet

 
Jag är inte så mycket för det här med matkassar. Jag menar, det finns ju inte så många laktosfria, vegetariska och ekologiska kassar (än). Dessutom gillar jag inte riktigt att följa recept så mycket eller att ha så bestämt vad jag ska äta. Jag har emellertid som jag bloggat om innan lite problem med detta med handleriet. Jag har ryggproblem som gör att jag gärna inte bär för tugnt. Jag har heller inte körkort eller bil. Detta gör mig beroende av andra människor, vilket jag inte alls gillar. Men så upptäckte jag att man ju kan handla online! Jag visste inte att man kunde handla online i Örebro förrän ganska nyligen. Det kostar precis som vanligt, det finns allt som finns i butik, och det kostar bara 69 kronor i utkörning. Dessutom väljer man själv när man vill att de ska komma. Det är helt sjukt smidigt och bra. Då kan man sitta i köket och handla, och samtidigt kolla igenom skåp och kylskåp för att se vad man behöver. Jag skrev dit en anteckning om att icke-ekologiska ersättningsprodukter inte var ok, och det fixade sig. Det blev ibland lite dyrare produkter än det jag hade handlat på grund av detta, men ingen stor grej. Det var bara en produkt - ärtskott - som stod att det skulle vara KRAV med sedan inte var det. Annars två tummar upp. I Örebro heter tjänsten som tillhandlahåller detta handla24, och är ett samarbete med två ICA-butiker i stan. Nu såg jag att man ska forska på just den här siten och ICA-butiken, intressant! Mer om det HÄR. Jag är jättenöjd med detta, och kan verkligen rekommendera en onlinetjänst om den finns i din stad. Speciellt när de har stort eko-utbud (det skulle väl vara det där med bensinen för utkörningen, men hade jag tagit hjälp av en vän skulle ju det också ha orsakat utsläpp, nu kanske det blir mindre för mindre bilar åker till affären). Har ni erfarenheter av detta och vad tycker ni i så fall?
 

Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Älskar att handla mat online! Sån lyx! :) I många engelska nätbutiker kan man se om det är en utkörning i området man bor i och sen välja den för att minska på antalet utkörningar och km, det tycker jag är smart!

Svar: Det är en (billig!) lyx! Var är 69 kr i det stora hela liksom? Eftersom Öret inte är så stort är det inte så lång transport heller. Ica Parken vet du ju vart det ligger och jag bor på Öster, så det känns ok. Jättebra grej dock, det där med att kunna välja lokalt! Undrar om det är så i t.ex Stockhom?
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-23 @ 12:21:00
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Sandra

Älskar att handla på nätet. Vi har använt mathem.se i snart ett år och det är något vi verkligen kommer fortsätta med. De har också med tiden fått ett bra utbud av ekologiska varor vilket är riktigt bra. Så två tummar upp för handling på detta sätt!

Svar: Ja eller hur?!? Kommer ihåg att vi diskuterade det när vi var hos er men visste då inte att det finns i Öret. Jag fick som sagt allt eko utom en produkt så det var ett gott betyg! :) Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-23 @ 19:17:23
URL: http://storstadsstockholms.blogg.se
Postat av: Lisa

Här i Warszawa handlar jag på nätet för det mesta. Tyvärr finns inte allt jag söker där, + att jag ibland är tveksam till frukt och grönt (en avkoado vill jag gärna se innan jag köper t.ex). Finns mer EKO online här än i vanliga supermarket men jag måste ändå kompletera med en vända till "eko-butiken" några gånger i månaden.
Kör alltid bil när jag handlar, mat för tre vuxna och två barn + blöjor och allt det där får jag inte med mig hem annars!
I Sverige handlande jag endel från ICA Maxi och gillade deras hemsida. Hade lite problem med ersättningsprodukter men det löste de superproffsigt. Ringde ibland och frågade om korta datum etc. Jätteproffsigt. Men 150:- för utkörning vilket är lite mycket speciellt eftersom det är gratis här (kommer alltid upp i den summan som gör att det blir gratis här).
Kul att du har hittat en lösning!
Kram Lisa

Svar: Här är det gratis över 1500 kr vilket inte är en stor summa om man är en familj och storhandlar. Bra att det funkar bra i Wawa. Sthlm känns som om allt är dyrare, samtidigt är det ännu svårare att frakta där, på tuben och allt... Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-04-24 @ 11:28:47
URL: http://parislisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0