Jennys supersmarriga substitutchokladbollar

 
Jag åt Coltingbollar eller såkallade raw food-bollar för första gången hos Sandra för sisådär ett och ett halvt år sedan. Jag var helt rådlös över hur något så litet och nyttigt kunde vara så gott och mättande. När jag sedan provade Ellinors pepparkaksversion några månader senare var jag fast. Jag har sedan dess uppfunnit en egen version med semlesmak och idag var det dags igen. Jag gick och var sugen på chokladbollar för ett tag sedan, ni vet sådana man bakade som barn. Sedan dess har jag funderat på hur man kan göra en nyttigare version. Och i går kväll när sötsuget kickade in exekuterade jag substitutbollsplanen. Och jösses! De smakar inte exakt som det sockerstinna originalet, så klart. Men pretty darn close, om jag får säga det själv. Sketagoda! Kakaon, kaffet, sötman från dadlar och vanilj med kokosen gör att man får den där underbara smaken från barndomen. Eftersom jag provade detta för första gången höftade jag, men är är de ungefära kvantiteterna:
 
1,5 näve färska dadlar
2,5 näve havregryn
3 tsk vaniljpulver (obs ej vanillin- eller vaniljsocker)
4 msk kaffe
2 msk mandelmjöl
3 msk kakao (helst raw men det hade jag inte)
1 msk kokosolja
 
Mixa alla ingredienserna i en mixer eller matberedare tills allt är en klump, forma bollar och rulla i kokos. Klart! Mina var redo lagom till Bron. Göttans! Prova och tala om för mig om jag har rätt: visst är de nära originalet (och sjukt mumsiga!)?
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Great minds think alike ;)
Efter gårdagens träning - lagom till kvällsmyset, blev jag sugen på någonting som jag nästan glömt bort; CHOKLADBOLLAR! Då jag saknade både smör och socker hemma fick det bli en raw-variant, lite lik din ovan. Om det var gott? Oh ja!

Svar: Nej men! haha, vad kul! Vad hade du i dina? Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-21 @ 09:08:10
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Dadlar, kakao, havregryn, vaniljpulver, lite honung och vatten. Sedan rullade jag dem i kokos. Minst lika gott, om inte godare, än originalen ;)

Svar: Ja så det var bara kokosolja och havremjölet som skiljde. Shit, vad är oddsen för det? :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-21 @ 09:33:49
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Carolin

Så inspirerande Jenny. Blir nu för tiden ofta sugen på just chokladbollar. Varför vet jag ej. Minns att du skrivit om dessa godingar tidigare. Ska testa vid nästa festliga tillfälle.

Svar: Just dessa är faktiskt helt nya, provade första gången igår, men andra har jag ju bloggat om. Testa och säg sen när du provat vad du tyckte, du har ju bra råvaror till dem på Green. Saknar dig! Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-21 @ 10:22:39
Postat av: Angus

Dessa ska jag banne mig prova! Behöver något gott till vardagen, annars sitter jag snart där med en chokladkaka! :) javisst känner du magarna! :)

Svar: Ja, prova! Och säg sen vad du tycker! Vill du komma på fika hos mig på ons eller tors? Då kan du få prova dem! S-E är välkommen också!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-21 @ 10:47:10
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: angelica

Måste prova!

Svar: Ja, gört! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-10-22 @ 11:46:36
URL: http://angeliqe.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0