Old Spitalfiels Market och Brick Lane Market

 
Jag har varit i London vad jag tror är sex gånger samt bott där, men har aldrig besökt Brick Lane och Old Spitalfiels Market. Det är ju inte riktigt klokt! De båda marknaderna blev ganska snabbt mina absoluta favoritmarknader hittills i London (har ni fler tips? Petticoat Lane Market i närheten kanske? Greenwich Market?). Spitalfields (som är under tak) är lite renare och "finare" än Camden, men inte lika fint som Covent Garden Market och inte lika proppat med folk som Portobello Market (i alla fall inte när vi var där). Brick Lane Market är hippt men billigt, och kvarteren känns som London som det ser ut i de gamla filmerna. Här har det varit aktivitet sedan 1600-talet, så inte så konstigt! Här finns ju massor av klubbar och annat hippt som jag börjar bli för gammal för, men historien är desto mer intressant för undertecknad. Här har det genom historien  producerats te.x. tegel, kakel och öl, bebotts av hugenotter, judar och muslimer och har genom åren fått agera kuliss i ett flertal filmer och musikvideor. Det verkar ständigt aktuellt och bubblande av aktivitet, om man får tro media. När vi var där pågick t.ex. London Coffee Festival. Vi tillbringade en söndagsförmiddag på de båda markanderna och inmundigade en lunch i form av israelisk falafel med grekisk touch vid den lilla foodcourten inne i Old Spitalfiels Market (som för övrigt är utrustad med offentlig toalett och bankomat). Jag kommer definitivt tillbaka nästa gång jag är i London. Om det inte är Nottig Hill Carnival då...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0