Rusakulan

 

I helgen åkte jag, lillsyrran och hennes ängel i päls till Rusakulan i Kilsbergen. Rusakula är en klassisk utsiktpunkt där man vid gynnsamt väder kan se höga byggnader i Köping, 58 kilometer bort och även en bit in i Östergötland. Dessutom syns 14 olika kyrktorn i landskapet. Rusakulan, belägen bland Närkes blå berg, lär ha sitt namn efter en soldat kallad Rus, vilken här brände sitt brännvin. En suput, sa många. En drömmare, sa andra. Hans tankar kretsade ständigt kring den ungdoms älskade, som en gång övergett honom, men som han varje dag väntade skulle komma tillbaka. Det stod alltid en bukett ängsblommor på bordet i kammaren. Han kallade den brudbuketten. Varje dag tänkte han: "Innan de däringa blommera dör ä ho allt kommen," och blommorna vissnade. Sorligt men fint. Att stå på Rusakulan för drygt 9000 år hade inneburit en utsikt över ett hav vars andra strand låg någonstans en bit in i Ryssland. Den senaste inlandsisen lämnade Kilsbergen för omkring 10 000 år sedan. När isen smälte kom de väldiga mängderna smältvatten att fylla upp de lägre liggande delarna av Närke. Det hav som bildades fick namnet Yoldiahavet, och kom att täcka hela Mälardalen, Hjälmarsänkan och Närkeslätten. Man kan vandra till Rusakulan via Bergslagsleden, men man kan även köra ända fram med bil (som vi gjorde). Rusakulan är nämligen anpassad för rullstolsburna. Tummen upp!

 


Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Ah, nu gor du mig alldeles Sverige-sjuk med dina bilder! Langtar hem sa det gor ont i hjartat. Snart sa far jag ocksa vandra bland hoga tallar!

Svar: Oh, jag hatar tallar! :) Granar och framförallt lövträd är mer min melodi! Du får åka till Rusakulan när du kommer hem!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-06-04 @ 13:49:32
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Annika

Vilken oerhört vacker plats!!
DIT skulle jag vilja åka. Vilket ställe för lugn. OCH vilken historia som ligger bakom. Fascinerande.
Vackert, vackert.

Svar: Ja ÅK! Så kommer du hem på fika hos mig sedan! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-06-04 @ 15:32:08
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Sara Björk

Vilken utsikt! =)

2013-06-04 @ 19:49:00
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Angus

Super fint ju! Speciellt pälsklingen! Har lite lösa planer med Besan imorrn!! Helgen åker jag till Götene, kan vi inte boka in nästa vecka typ nu!

Svar: Ah ok. Attans! Jag som tyckte jag var i så god tid när jag frågade för flera veckor sedan! :) Nästa vecka är väldigt full tyvärr. Åkert bort två gånger..
Jenny Lina Carlsdotter

2013-06-04 @ 20:24:01
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Christine&Paris

Vackert!

2013-06-04 @ 23:18:51
URL: http://christineiparis.blogg.se
Postat av: Annika

Fin blogg :)

2013-06-05 @ 13:26:49
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Mia

Nej, detta ser inte bekant ut...

Svar: Nähä. Då får ni ta det nästa gång! :) Det är verkligen ljuvligt där, och jag gillar tanken om att alla ska kunna ta sig dit. Mysigt med vandring!
Jenny Lina Carlsdotter

2014-07-14 @ 10:39:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0