Hindersmässan

 
Just nu pågår Hindersmässan i Öret. Hindersmässan hölls för första gången på 1300-talet som en marknad där bergsmännenn från Bergslagen sålde sitt järn. Järnet släpades ner vintertid från de talrika hyttorna i Bergslagen (många vilka fanns där jag har växt upp). Örebro hade en viktig hamn varifrån järnet fördes vidare. Med ett besökarantal på cirka 80 000 (!) är den ett av Örebros mest omfattande och återkommande evenemang. Marknadens huvuddel hålls på Stortorget. Marknaden breder också ut sig utefter Drottninggatan, Storgatan och Järntorget. Vissa år har marknaden också funnits på Hamnplan. Allt mycket nära min boning. Jag - som kommer från ett mycket marknadstätt område - är väl inte jätteimponerad av markander av detta slaget längre. Jag blev färdig kanska snabbt, men det är mysigt med alla "knallar" som står där i kylan och försöker få upp kommersen. Det är tydligen enligt mina kollegor alltid snorkallt under Hindersmäss. Och det stämmer ju i år i alla fall. Lokaltidningen hade ett helt uppslag om detta i dagens nummer. Min största favorit var helt klart mannen i full riddarutrustning (som jag inte vågade fota) och hans stånd som gjorde reklam för någon Livrustkammare eller dylikt. Jag blev så till mig av riddaren att jag hade svårt att läsa vad det faktiskt stod...Typiskt mig. I alla fall: Hindersmäss - check!
 

Kommentarer
Postat av: Angus

Herre missa ståndet!! Måste ge mig ut igen

Svar: Ja!!! Ut med dig! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-25 @ 16:48:38
URL: http://angusfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0