Franskan, del 854

 
Idag var det så dags igen. För franskan. Med ett gäng som läst med varandra i åtta (!) terminer tog jag igår återigen upp mina franskastudier. Jag ger mig inte. För varje flytt kommer ett nytt försök i den nya staden. Gruppen - som känner varandra så mycket att de vet familjeförhållanden och privatliv och har mail- och telefonkontakt med läraren - ska till Bordeaux tillsammans i maj (tyvärr redan bokat och betalt) och skämtar hejvilt med varandra. Alla kom och tog i hand och presenterade sig för den nya studenten - mig. Kan bli bra. Och studierna? Får nog stoppa nästan i böckerna (som är svinigt dyra by the way) och repetera lite, märker jag. Och bara ett litet ps. Ni som följde mig i Paris vet hur mycket jag älskade Mme Chamblas - min proffeseur á la Sorbonne. När hon skriver "Que faites-vous ma chère Jenny?" på min Facebook när jag har uppdaterat om franskan, ja då smälter jag. Längtar tillbaka till det där klassrummet i Quartier Latin så att det värker och blir nästan tågögd. Den bästa läraren jag någonsin haft. Fast Bodil på Medborgarskolan Örebro verkar inte gå av för hackor, hon heller. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Oh, så roligt! Både med språket i sig så väl som att träffa nya människor. Jag är säker på att du är ett välkommet nytillskott i gruppen.
Jag hade själv tankar på att plugga franska nu i vår men tackade tillslut nej till min plats. Även om jag sökte med inställningen att det bara var för min egen skull och för att hålla språket vid liv, vet jag med mig vilka krav jag ställer och då jag börjar komma upp på en ganska hög nivå (läser universitetskurser) vet jag att även deras krav ökar. Blev således ett återbud...Ny chans till hösten kanske...
Bonne chance à toi!

Svar: Merci beaucoup ma chère Ellinor! :)
Ja, man måste ha motivationen. Du har ju hela livet på dig! :) Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-31 @ 10:11:41
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Christine&Paris

Haha, vad roligt jag hade också den boken i gymnasiet! Eller var det på komvux...? Hmm, jag börjar bli gammal och glömsk.
Bon courage avec ma belle!

Svar: Haha, ja läraren är gammal gymnasielärare! :) Merci me belle! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-01-31 @ 10:41:39
URL: http://christineiparis.blogg.se
Postat av: Christine&Paris

avec les études skulle det stå :)

2013-01-31 @ 10:42:27
URL: http://christineiparis.blogg.se
Postat av: Lisa

Spännande! Kommer gå jättebra det är jag säker på.

Kram Lisa

Svar: Tack fina Lisa, det hoppas jag också. Jag ska inte ge mig förrän jag är flytande. Så det så! :) Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-02 @ 14:45:26
URL: http://Parislisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0