Wadköping

 
I centrala Örebro bortom Stadsparken vid Svartån hittar man friluftsmuseet Wadköping – Örebros eget Skansen. Med sina trähus och gårdar skildrar Wadköping Örebros äldre bebyggelse och stadsmiljö. Här finns museer, utställningar, café och matsal, träsvarvare, handelsbod, bageri, antikvariat, butiker och hantverkstäder.  I Wadköping har man samlat gammal bebyggelse från Örebros centrala delar. De äldsta husen är Kungsstugan från 1400- eller 1500-talet och Borgarhuset ("Cajsa Wargs hus") från 1600-talet. Här spankulerade jag och "syrran" idag. Målet var egentligen Jeremiabageriet, men när vi insåg att det inte fanns servering promenderade vi lite till och tog oss sedan upp till stan igen. Wadköping är en av mina favoritplatser i Öret. Det må vara ditflyttat från olika andra platser i Öret och inte "på riktigt", men precis som Skansen är det mysigt och det känns väldigt genuint svenskt. Perfekt för "syrran" som inte varit i landet på några månader. 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor Engström

"Äkta" eller inte, vad spelar det egentligen för roll så länge stämningen och känslan finns där. Ser jättemysigt ut och perfekt för en söndagspromenad!
Kram

Svar: Ja det var det! :) Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-17 @ 17:01:14
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Sara Björk

Så jäkla fint där =)

2013-02-17 @ 17:35:20
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Lotta i USA

Jag är helt såld på Öret. Så fint det är och så mycket härligt som jag inte visste om.

Ha en skön söndagkväll! (jag softer just nu, äter, ser film, bloggar, dricker te, äter igen ;)

KRAM


Svar: Din söndag låter PERFEKT Lotta! Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2013-02-17 @ 17:56:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0