Carcassonne. Om.

 
Det var många som inte hade en aning om vad jag pratade om när jag sa att jag skulle semestra i Carcassonne. Mest kanske på grund av att inga direktflyg går dit från Sverige. Från olika delar av England har flera av budgetbolagen dock börjat traffikera staden, vilket har gett ett otroligt uppsving av turister de senaste åren. Turismen har säkerligen hjälps på traven av Kate Mosses bästsäljande böcker Labyrinth, Sepluchre och Citadell som alla utspelar sig i staden, om än olika tidsepoker. Den förstnämnda har filmatiserats (jag bloggade om det HÄR) och handlar bland annat om de numera omåttligt populära (i området, då) katarerna (som jag bloggade om HÄR, bland annat) som genererar massor av turister varje år. De åker - precis som jag - i katarernas fotspår och besöker de olika "katarslotten", som de kallas. Men mer om det framgent.
 
Carcassonne är en stad och kommun i den sydfranska regionen Languedoc-Roussillon och är administrationsscentrum (préfecture) i departementet Aude. Carcassonnes gamla del, Cité Medievale, är en befäst stad med dubbla ringmurar och ett stort citadell. Det finns spår av bosättningar i staden från 3500 f.kr men det är på Gallo-romersk tid som det börjar bli spännande. Delar av den inre ringmuren är från denna tid. Sedan har den tagits över av olika folk genom åren: visigoterna, saracéerna och frankerna och på medeltiden börjar den spännande Trencaveldynastin som under 1200-talet når den mest (enligt mig) spännande tiden. Det är då korstågen belägrar staden och Raymond Roger Trencavel så tappert räddar sitt folk innanför murarna genom att - ska det visa sig - offra sitt eget liv 1209. En av de enda belägringarna under den här tiden då katarerna kom undan.
 
Carcassonne tog sedan över av den franska kronan. Vid freden i Pyrenéerna år 1659 blev gränsprovinsen Roussillon överförd till Frankrike, varvid Carcassonnes militära betydelse minskade. Detta var början på slutet för det stolta Cité. Fästningsverken övergavs på 1700-talet och man började ta sten därifrån för att uppföra nya byggnader och reparera gamla. Taken rasade samman och fästningen förföll. På 1800-talet restaurerades dock staden och den finns nu (sedan 1997) med på UNESCOs världsarvslista. Har man sett Robin Hood Prince of Thives (eller filmatiseringen av Labyrinth för den delen) har man sett det stolta citadellet i filmkulisserna och Disney sägs ha inspirerats av det när han ritade sitt storslagna slott. På grund av räddningen på 1800-talet ser Carcassonne ut som om det fortfarande var medeltid, och detta lockar turisterna hit varje dag. Jag - som bodde innanför murarna - fick trängas med folk från hela världen som kommit för att få leva en dag eller två i denna sagovärld. Inte många stannade dock en vecka, som jag. Få är så nördiga...
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Magiskt. Dina bilder ser verkligen ut att vara hämtade direkt från en saga. Så upplevde jag många gånger delar av Rivieran också. I alla fall då jag besökte de medeltida bergsbyarna och lugnare delarna av de äldre delarna i de större städerna. Det är verkligen en fascinerande historia och du ger verkligen liv åt dina bilder med alla informativa detaljer. Jag suger åt mig vartenda ord.

Känner du dig "klar" med Carcassonne eller finns det fortfarande saker kvar som du vill uppleva och som i framtiden kommer att ta dig tillbaka?

Kram

Svar: Nej inte alls klar. Mest på grund av att jag inte sett så mycket runt om kring. Det är flera katarslott/borgar jag vill se, några ganska långt bort. Jag kommer tillbaka. Kanske redan nästa år... Jag antar att du känner samma sak? Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2013-08-14 @ 15:44:25
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Definitivt. Det finns många ställen jag vill återse, ytterligare en handfull jag vill utforska mer samt många, många ännu oupptäckta platser. Min spontana tanke är en weekend i Nice redan i vår följt av en vecka på Korsika. Det är dock ett tag kvar så vi får se :)

Svar: Spännande! Då kanske du tar med dig sällskap också! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-08-15 @ 07:54:23
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Utan att gå händelserna allt för långt i förväg kan man i alla fall hoppas ;)

2013-08-15 @ 11:03:50
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0