Vårstädning

En styck ren lägga
 
Det var dels för att jag hade så ont i rygg, nacke och huvud förra veckan som jag var så deppig, men det var också för bandaget på mitt finger. Eller, inte själva bandaget (det gjorde ju inte ens ont) utan vad det orsakade. Det är jätteviktigt för mig att ha det rent och fint, ordnat och uppstyrt omkring mig. Med mixerfingret hade jag inte städat på över två veckor, inte tvättat, inte diskat speciellt mycket. Så igår när jag kom hem, energifylld av mindre smärta i kropp och en härlig helg bakom mig tog jag tag i allt. Numera sitter nämligen bara ett lite större plåster på mitt finger. Jag städade, torkade, fejade, tvättade. Ni vet, när man gör det där lilla extra. Vädrar ut, lyfter och flyttar ordentligt på allt för att komma åt, handtorkar alla golv, skrubbar kakel, torkar skåpluckor och bara blir allmänt städmanisk. Och jag fick feeling och började vårstäda. Tog undan vinterskor (efter att jag hade putsat dem rena, mind you) och vinterkläder, lade undan vantar, mössor och halsdukar och tog fram lite tunnare sjalar, duschade alla blommor, slängde gamla saker jag länge borde slängt. Sådant. Och gjorde saker jag hållt på. Som att sätta tassar på vardagsrumsmöblerna och tvätta badrumsmattan. När mörkret föll hade jag en styck ren lägga. Och kröp ner mellan rena, krispiga lakan. Känslan. Det är rent och friskt. Och representerar en nystart från allt blä förra veckan. Nu kör jag två arbetsdagar till och sedan drar jag på lite semester. När jag kommer tillbaka till en vårstädad lägga är det vår i både sinne, själ och natur. Hoppas jag. 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Underbar känsla! Gillar också att ha ordning och reda omkring mig. Sedan finns det alltid de där småsakerna, som att sätta tassar under möblerna exempelvis (check!), som trots sin enkelhet ändå ligger kvar länge på att-göra-lista.
I lördags fick jag ett ryck. Skulle "bara" byta gardiner i köket, vilket några timmar senare resulterade i en storstädad lägenhet med nyputsade fönster och allt. Den känslan var riktigt skön efteråt vill jag lova ;)

Svar: Haha ja det är ju inte ofta man från början bestämmer sig för att göra en sådan där storstädning. Det liksom kommer. Ju mer man gör desto mer vill man ju göra. Torksra jag där kan jag lika gärna torska där och där och där också, liksom! :) Härlig känsla idag när jag kan komma hem till en härligt ren och fin lägga! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-23 @ 09:29:32
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Linda

Hej! Jag läste ett inlägg från dig i en stor blogg där det stod att du skriver/har skrivet om en positiv sak om dagen! Vilken himla bra idé! Jag gillar din blogg!

/Fröken Chili

Svar: Hej! Ja, tanken med den här bloggen är att försöka fokusera på det positiva i livet. När jag började blogga mådde jag inte alls bra och det var min terapeuts idé att använda bloggandet som ett sätt att fokusera på det positiva. Så det försöker jag göra (och idag mår jag jättebra! :)). MEN nu blir jag ju väldigt nyfiken! När och var hade jag kommenaterat? På vilken blogg? Välkommen hit i alla fall och tack för din fina ord! Mvh, Jenny
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-23 @ 10:35:34
URL: http://frokenchili.blogspot.se
Postat av: Angus

Åh så härligt!

2013-04-23 @ 14:14:31
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Annika

Hej! Tack för kommentar på min blogg.
jag har ju sett dig på Instagram så det var roligt att du kommenterade.
Roligt att titta in här hos dig också.
Tycker om att du fukuserar på det positiva. DET försöker jag också göra även om det ibland kan vara svårt.
Varma hälsningar Annika i Washington DC

Svar: Jag brukar kommentera på din blogg då och då. Kommer ihåg en Groundhog Day för något år sedan speciellt, då jag har slältingar i Punxy! :) Kul att du gillar min strategi! :) Varma (eller kalla, om man ska följa Örebrovädret... ;) ) hälsningar, Jenny
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-23 @ 14:52:33
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Sara Björk

Så jäkla mysigt du ser ut att ha de =)

Svar: Tack!
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-23 @ 19:04:02
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Annika

JA, det var DU det. Roligt!!
Punxy Phil hade ju fel så det skrek om det iår :-)
Han borde kanske gå i pension.
Bara 9 grader i Reston, VA idag också. Men 26 imorrn. Så det är ok.
Ska leta upp dig på insta också!
NU håller vi tummarna för att Örebro-vädret ska bli liiite varmare
:-)

Svar: Jajjamen! :) Kul, jag har lagt till dig på insta också nu! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-23 @ 19:45:05
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Linda

Det var i Kellys blogg! :)

Svar: Ahh! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-23 @ 20:52:12
URL: http://frokenchili.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0