There's a first for everything

 
Jag blev vegetarian för sjutton år sedan och jag har aldrig någonsin ätit kebab. Har därför inte heller hängt med i längtan efter kebabpizza dagen efter eller kebabtallrik mitt i natten (även om pommes med kebabsås slinkit ner både en och två gånger). För ett tag sedan tipsade min syster mig om ett ställe i stan som serverar ekologisk, vegetarisk kebab. Jag äter inte sådan mat så ofta - och gillar dessutom som bekant att laga min egen mat - så det har inte blivit av. Men med mixerfingret i ett stort paket och svårigheterna med både matlagning och disk kände jag att idag var en perfekt äta-ute-men-inte-för-dyrt-och-ganska-snabbt-dag. Så då blev det vegetarisk, ekologisk kebab! Det är något som kallas seitan och är gjort på bland annat veteprotein. Seitan uppfanns i Kina på 1000-talet. De buddhistiska munkarna letade efter något som kunde ersätta köttet i den traditionella kinesiska maten. De fann tofu som består av sojaprotein, och mianjin, som består av veteprotein (gluten). Namnet "seitan" för den senare produkten härstammar från 1960-talet, då George Ohsawa, grundaren av makrobiotik, hittade på det. "Seitan" betyder "vete som sjudit i shōyu". ("Shōyu" är det japanska namnet för sojasås.) Mitt sällskap - som mumsade på dönerrulle - smakade och sa att det smakade nästan likadant. Jag vet ju inte. Vad jag tyckte? Smaken var god men konsistensen var lite läskig. Lite gummiaktig... Men kul att prova! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Celine

Jag vill ha din kebab!

2013-04-18 @ 16:36:25
URL: http://celinelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0