Djuren

 
Det är verkligen underbart att ha en syster och svåger boendes på en gård. Varje gång jag kommer får jag gosa med ett eller flera djur. Jag älskar ju som bekant djur. Hos syrran är till och med hönsen gosiga. Man blir lugn av att klappa djur. Det är vetenskapligt bevisat. När man klappar ett djur frigörs kroppens ”välmåendehormon” oxytocin som verkar just stressreducerande och rogivande. Och är djuren så fina som min syster schäfer några inlägg ner, ja då är det svårt att låta bli att gosa. Flertalet både internationella och nationella forskningsrapporter visar på att kontakten med djur har positiva effekter på stress- och depressionsrelaterade problem. Pulsen, blodtrycket och cortisolhalter i blod och saliv sjunker. När vi klappar ett djur blir både vi människor och djuret lugnare. Ja, vem kan argumentera mot det? Tummen upp för gårdsgosande!
 

Kommentarer
Postat av: angelica

Kärlek!

2013-04-04 @ 08:18:16
URL: http://angeliqe.se
Postat av: Miss Marie

Härligt med djur! Jag gillar att du o din syrra har så olika liv!Jag tycker det är så fascinerande med syskon, hur två individer (eller flera) kan växa upp i samma familj men ändå slutligen leva väldigt olika liv! Kul ju! :)

Svar: Ja och vi är så olika också! Olika klädstil, olika preferenser, olika killsmak, olika allt! :) Men visst är det kul, för då får man ju uppleva annat hos varandra. Hon har hälsat på mig i städer som Paris och London, och det är ju lite annat än på landet! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2013-04-04 @ 19:14:37
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0