Dansk TV / Bron, Borgen och Brottet

 
Jag gillade ju som bekant den dansk-svenska serien Bron väldigt mycket (jag bloggade om det HÄR). Här om dagen läste jag i DN att nya avsnitt är på G. Jag är sjukt peppad! Trodde faktiskt bara att det skulle bli en säsong. Dels för att det verkade vara en sådan dyr produktion, dels för att det verkade så definitivt slut i storylinen. Men nu är det en ny säsong på G och ingen är gladare än jag. Jag har nu hittat en annan dansk serie som jag blivit mycket inne i : Borgen! Jag fattar inte hur jag kan ha missat detta mästerverk om spelen i den danska maktens korridorer. Se! Danmark - eller i alla fall Köpenhamn - känns så exotiskt på något vis. Det känns på ett sätt väldigt skandinaviskt men på ett sätt väldigt.....ja, annorlunda. Det är spännande tycker jag. Man känner sig hemma (jag jobbade i Köpenhamn i dryga året och bodde i ju i Malmö i några år) men också som om man åkt långt bort när man är i staden. Jag kan inte riktigt förklara känslan, men det är spännande. Jag ska tänka på varför och återkomma. Så länge tipsar jag om Borgen och Bron. Ska nog kolla in Forbrydelsen - eller Brottet som det heter på svenska - också. Har bara sett den amerikanska versionen och den var jag långt ifrån lika imponerad av som alla andra verkade vara. Men dansk TV - tummen upp!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Dansk TV - galen i det! Mycket bra.

Känner precis som du om Danmark och Köpenhamn. Exotiskt,Skandinaviskt...likt men ändå inte. Underbart helt enkelt!

Kram och tack för härligt inlägg1

Lotta

Svar: Ja, vad är det med kära Köpenhamn, gillart! Kram och tack för kommentaren!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-11-20 @ 19:20:51
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Angus

Åh roligt med bron! Nu blev jag oxå peppad. Brottet får jag kolla in!

Svar: Bron är lite läskig så inte när K-J jobbar kväll! :) Ja, kanske ska vi se Brottet ihop?
Jenny Lina Carlsdotter

2012-11-20 @ 19:55:46
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Sofia

Forbrydelsen är jättebra! 'The Killing' som den heter här i UK. BBC visar just nu den tredje säsongen. Jag har inte sett den amerikanska versionen men kan tänka mig att den inte alls är lika bra som orginalet.

Bron såg jag några avsnitt av men kom inte riktigt in i det...kanske ska ge det en chans till.

Svar: "The Killing" (som den amerikanska versionen hette också) kändes som en blek version av scandi-crime. BBC visar ju Borgen också. Ni britter gillar ju "scandi-crime" har jag läst! :) Om du ger Bron en chand gör jag det samma med Forbrydelsen!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-11-20 @ 20:02:35
URL: http://withsofia.wordpress.com
Postat av: Sofia

Okej då! Jag ger bron en ny chans. Borgen har jag också sätt den var också bra, men inte lika bra som Forbrydelse. :)
Yes, britterna älskar scandi-crime. Det känns som att BBC köpte in alla danska krimserier efter The Killing.

Svar: Ja, undrar om den kommer växa eller gå över? Ska bli spännande att se om detta gör att vi får fler nya serier på hemmaplanen också... Jag ska se Forbrydelsen. Ska bara se allt annat på min lista först! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-11-20 @ 22:47:58
URL: http://withsofia.wordpress.com
Postat av: Carolin

Igår när jag cyklade till jobbet åkte jag rakt in i filminspelningen av just Bron. För några veckor sedan var de här på World Trade Center, närmare bestämt i garaget och filmade.
Mycket glad att det det blir en 2a.

Svar: NÄÄÄÄÄÄ??? Åh, vad avundsjuk jag blir! SÅ coolt! Jag älskar den serien. Det var så fränt att känna igen sig också. Kan du inte cykla förbi så att du syns i bild sen? :) Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-11-22 @ 16:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0