Jennys Uppsalatips I: Rådhuset



Förutom de uppenbara sevärdheterna som Domkyrkan, Gustavianum och slottet har jag små godbitar färskt i minnet från min Uppsalavistelse. Den första är relativt nyöppnade Rådhuset. I de gamla lokalerna som innan stått tomma i flera år har Uppsala fått en klassisk department store. Rådhuset själv utveckar:

"Det Rådhus vi möter idag är varken en galleria eller vanligt varuhus. Den öppna planlösningen där du vandrar från rum till rum och där den ena avdelningen avlöser den andra, känns nytt och annorlunda. Det är inte bara en plats för shopping eller tidsfördriv, Rådhuset är en helhetsupplevelse. Den varma och ombonade miljön med vackra mattor och soffgrupper inbjuder till umgänge. Här vill man stanna.

Huset känns modernt, men samtidigt utan att göra avkall på det historiska arvet. När du kliver in genom dörrarna är det genast tydligt att renoveringen av den gamla byggnaden varit varsam och genomtänkt; husets anrika historia är bevarad från golv till tak. De vackra utsmyckningarna finns kvar, takkronorna hänger där de alltid hängt och det som är nytt ger intryck av att alltid funnits där.

Blandningen av historiska värden och modern atmosfär som förmedlas i det nya Rådhuset ger en speciell känsla.
Här är inget slumpmässigt."


"Syrran" passade på att shoppa en ljuvlig klänning att ha på sommarens bröllop och jag stod och nosade på Rådhusets alldeles egna (väldigt dyra) doftljus - som är komponerat av dofterna som finns i huset, tolkade av en doftexpert - som jag vill tända i min egen lya. Dessutom passade jag på att slinka in på toaletten på andra våningen som har en av de finaste kaklen/mosaiken jag någonsin sett. Huset känns fräsht, nytt och gammalt på en och samma gång. Restaurangen Edenbergs, namngiven av Rådhusets skapare Claes Edenberg, kommer förhoppningsvis bli ärat ett besök från undertecknad i framtiden. Ett hett och avslappnat tips till en Uppsalabesökare!

 

Rådhuset, Stora Torget 10, Uppsala. 018-49 05 200.

 


Kommentarer
Postat av: Sandra

Visst är Uppsala fantastiskt? Jag åkte också dit och turistade när Kia bodde där. Det kändes som att vara på semester =) (Dessvärre har jag även mina sorgligaste minnen därifrån då pappa somnade in på akademiska). Jag gillade även att fika på nation i solen och gå på nationspartaj på kvällen.

2012-03-26 @ 21:12:55
URL: http://storstadstockholms.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0