Jamies Matrevolution/Tack mamma och pappa!


Screendump från TV4play

HÄR kan du se nya säsongen av Jamies Matrevolution. Titta! Man har ju sett förrut - i hans program och andra - vad folk ger sina barn och sig själva. All mat i skolköken i länder som England och USA är friterad, full med socker och tillsatser och aldrig färsk. I första avsnittet av denna säsong får vi veta att det i USA är lagligt att använda köttavfall centrifugerat i "tvättmaskiner" och tvättat i amoniak som utfyllnad i köttfärs. Det finns i 70% av produkterna på maknaden. Vi får också veta att mjölkindustrin i USA lobbar för att man ska sälja smaksatt mjölk då barnens mjölkkonsumption annars skulle sjunka med 35 %. Och det skulle resultera i dålig hälsa. Vad de inte säger är att ett litet lunchpaket med denna mjölk innehåller 28 gram socker. I mjölk! Vissa av mina amerikanska släkningar har växt upp på chicken nuggets (och vi vet ju alla vad det är i dem - eller vad som INTE finns i dem, snarare), pizza, hamburgare och pommes frites, sockerstinna flingor OCH smaksatt mjölk, chips och kakor. Till MAT. Jag är så fantastisk glad att mina föräldrar gav oss mat gjord från scratch, att vi alltid tvingades äta sallad och grönsaker till varje måltid samt att all saft, sylt och bröd var hemgjord. Detta kommer jag ju fortsätta med till eventuell avkomma. Som förthoppningsvis kommer göra samma sak för sina barn. En annan sak jag är tacksam för är den svenska skolmaten. Vi klagade, visst, men vi fick alltid frukt och grönt i skolan och aldrig onyttig mat. Visst, en del halvfabrikat, men aldrig på den nivån man ser i USA och England. Jag blir ledsen, på riktigt. När jag såg det här programmet fick jag tårar i ögonen. Det finns femåringar på denna jorden som i stort sett bara äter socker, fett och kemikalier. Det är sorligt. Som före detta student i mänskliga rättigheter har jag lagt till detta på min lista. Förutom att arbeta för att alla barn (och vuxna) ska få mat, vill jag se till att de som faktiskt får mat inte fylls av kemikalier och "bukfylla". Who's with me?


Kommentarer
Postat av: Sara

Såg du när dem inte fick använda bestick i småskolan i USA i detta programmet. Jisses säger jag bara. Då sitter man med tårar i ögonen när Jamie gråter :/

2012-03-04 @ 17:37:46
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Miss Marie

Gud ja, det här kan jag prata lääääänge om! Helt sjukt med maten i England. Min make hade med sig lunch hemifrån när han gick i skolan, men det var ju bara typ macka, så vet inte hur mkt bättre det var...

2012-03-04 @ 18:50:39
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Lotta

Jag är med! Det är verkligen katastrof på sina ställen här. Många amrisar behöver socker som en bil behöver bensin.



Lager av fett, socker i kombination med jätteportioner (ingen har koll på hur mycket man ska äta av vad) är alltför vanligt.



Jag är stolt att min organisation har skol- och hälsoprogram i över 14 stater.



2012-03-04 @ 19:38:21
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jag är med! Ibland blir jag helt förfärad när jag ser vad barn (och vuxna) stoppar i sig... Nu när Amaya är här känns det ännu viktigare.



Kram Lisa

2012-03-04 @ 21:19:39
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Carolin

Först förfärad, sen ledsen toppat med arg.

För när det gäller den här frågan, om skolmat, så handlar det precis om samma sak som alltid. Någon i den ena änden som tjänar pengar på andras ovetskap, okunskap och (o)hälsa.

Han gör ett fantastiskt initiativ för att öppna ögonen på människor.



Men jag minns mina skolköken. Det var kök fullt utrustade med dugliga maskiner för att laga mat men ändå serverades halvfabrikat och färdigskalad/delad/lagad mat som kom i påsar. Inte okej.



Kort sagt, det finns mycket att jobba för.

2012-03-04 @ 22:29:43
Postat av: Jenny

Oj vilken konstig slump! Gick in och kollade på hennes blogg nu och det var ju en liknande bild också(!) Tyvärr ingen pr grej, hade dock varit väldigt nice!



Men fy va snuskigt det där med amerikansk köttfärs alltså!!! :-S

2012-03-05 @ 16:49:01
URL: http://vofflan.blogg.se/
Postat av: Pamela

Åh tack för påminnelsen, har velat se det där men glömt bort :-)

2012-03-06 @ 20:44:36
URL: http://mauselie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0