En färspaj för alla





Orginalreceptet till denna paj hittade jag i en studentkokbok från Milda som jag fick på ett hälsningsgille när jag var novisch i Lund. Över åren har jag ändrat efter mitt tycke och smak. Jag tycker om denna eftersom den kan varieras så att den passar i stort sett alla dieter och allergier.

Pajdeg (LCHF, glutenfri eller som jag: "vanlig" som jag kryddat med oregano och pimpat med en äggula för extra krisp).

Pajfyllning
En rödlök
En vitlöksklyfta
Färs (kött-, soja-, quorn...)
Valfria grönsaker (jag tog rivna morötter, tärnad paprika och purjo denna gång)
2-3 msk tomatpuré (egengjord om man vill äta en lågsodiumdiet)
1 frp creme fraiche (jag hade lätt- och laktosfri, men här kör LCF:are fullfett, mjölkproteinallergiker soja eller havre osv)
200 gr riven ost (här tänker jag mig att mjöklproteinallergiker kan ta tofu, men har någon annan en annan idé kanske?)
Kryddor (jag brukar variera. Denna gång tog jag massor av paprikapulver, cayenneppar och oregano. Och så salt och peppar. Andra gånger gör jag en mer tacoinspirerad eller så gör jag en med baslika och italiensk salladskrydda).
Olivolja

Gör pajdegen och ställ kallt. Häll olivolja i en panna, stek vitlöken och valfri örtkrydda först för att smaksätta oljan. Jag tillsatte även lite margarin. Stek upp lök och de grönsaker du valt med färsen. Krydda efter behag. I en skål blanda samman fraiche, ost och puré. Tryck ut pajdegen i en form och förgrädda lite. Blanda färsblandningen med fraicheblandningen. Ta ut pajskalet och bred ut fyllningen, grädda i ugn i 200 grader tills ytan har fått färg, ca 20 minuter. Klart!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Mmm! Äggula för extra krips...det låter ju helt underbart gott.



Såna här pajer kan jag äta ihjäl mig på.



Kram!

2012-03-02 @ 02:50:03
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0