Att kliva in i sin favoritserie





  

Jag - som inte känner till Uppsala knappt alls - kände heller inte till Gustavianum. Således inte heller Rudbecks anatomiska teater, Theatrum anatomicum. Så när jag klev in i den drog jag efter andan. Och sedan började jag - pinsamt nog - hoppa upp och ner av upphetsning. Jag klev nämligen rakt in i avsnitt 9 av Anno 1790. Dåådh kallas till Uppsala, för att bevista några föreläsningar av sin gamle professor Medelheim. Väl vid universitetet tar det hela en otrevlig vändning, då en av de utländska studenterna hittas död av arsenikförgiftning. Dessa studenter undervisas av professor Medelheim (spelad av Sven-Bertil Taube) i detta exakta rum! Jag reagerade eftersom jag så väl minns rummet. Det är ju onekligen ganska minnesvärt och speciellt. Jag blev så exhalterad av jag genast skickade meddelande till en bekant som var med och gjorde serien. Var det så att hon hade fler Anno-locations att bjucka på? Hon lovade en alldeles egen Anno-tour framgent. Jag tog det på allvar. Mer 1700-tal åt folket!

Sista bilden är en printscreen från Headweb.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0