Organgeriet på Nynäs slott



Vid Nynäs slott finner man också ett vackert organgeri. Åren 1905 - 1907 lät familjen Gripenstedt uppföra ett för tiden modernt orangeri i parken vid Nynäs. För ritningarna stod den kände arkitekten Isak Gustaf Clason. Sedan slutet av 1980-talet inryms här den populära mat- och kaffeserveringen Café Orangeriet. Den vackra byggnaden kan också disponeras för olika festarrangemang och andra tillställningar och har plats för ett drygt hundratal gäster. Vi passade på att ta en snabb lunch innan vi guidades runt i slottets alla salar och rum. Café Orangeriet är öppet för allmänheten under sommarsäsongen maj - sept med samma öppettider som slottet, men kan abonneras för större eller mindre sällskap under hela året.

Nynäs slott, 611 99 Tystberga, 0155 - 26 15 05, För prisuppgifter, menyförslag och bokningar eller andra förfrågningar rörande serveringen, Ring: 0155 - 26 15 10 alternativt 070 - 333 71 90, Inger Nilsson.


Kommentarer
Postat av: Sara

Tack du =) det där ser bra mysigt ut :)

Svar: Ja det var det verkligen. Vill till fler slott i sommar. Jag och mamma planerar en slotts och herresäten turné i Sverige. DET kommer att vara mysigt! :) Kram
Jenny Lina Carlsdotter

2012-06-17 @ 17:26:03
URL: http://saaraaaa.blogg.se
Postat av: Lotta

Oj oj så fint! Maten, guidad visning, orangeri. Inspirerande! Är så förtjust i att göra sånt här.

Nu har du fått mig sugen...tror det blir något annorlunda den här helgen som kommer!

Kram!

Svar: Är det det inte härligt hur alla bloggisar inspirerar varandra? Jag vet inte hur många maträtter jag lagat, klädesplagg jag köpt, filmer och TV-serier jag sett och platser jag besökt på grund av tips/inlägg på bloggar. Det är en fantastisk värld! Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-06-18 @ 01:31:58
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0