Medeltidsstaden Arboga









På väg till Hufvudstaden igår kväll stannade jag och min ömma moder till i Arboga, staden där hon delvis växte upp. Arboga grundades kring 1200 och ungefär 200 år senare blev Engelbrekt Engelbrektsson rikshövitsman i Sveriges första riksdag. När jag var liten åkte vi på Arboga Medeltidsdagar, som i augusti anordnas här. Vi tittade på tornerspel (very Game of Thrones), åt helstekt gris och lät oss bli roade av diverse skådespel. Jättespännande om man är barn. Ja, kanske om man är vuxen också. Igår gav mamma mig en liten minisightseeing av staden innan det var dags att ta tåget mot Hufvudstaden. Jättemysigt och jättefint!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0