Att hoppa in 2012

































Ja, ni är väl trötta på att se en massa "mitt nyår"-poster vid det här laget. Men det var ett tag sedan jag publicerade en monsterpost med bildbomb, något som vid denna bloggens födelse var mitt signum. 2012 firades alltså in mest på danskt vis. Vid sexhugget - innan vi kom - hade de sett den danska drottningens nyårstal och skålat. Under middagen fick vi "bordsbomber" att smälla, som sprakandes likt tomtebloss smällde och sprutade konfetti och små leksaker att använda under middagen. Middagen, som var lagad och serverad av "Middagsklubben" (något annat som tydligen är väldigt danskt, eller i alla fall Köpenhamskt) var delikat. Förutom bordsbomberna och drottningstalet ska man som dansk hoppa in det nya året. Vid tolvslaget skålar man inte. Man hoppar - från något eller över något - in det nya året. Vi stod, nio personer, hand i hand och hoppade alla tillsammans ner från våra stolar. Sedan ska det ätas kransekage. Marsipan, typ. Som serverades på ett fint fat med tomtebloss. Och SEN skålar man och kollar på fyrverkerier. Vi svenskar tyckte att det var lite synd - nästan pinsamt - att vi inte direkt har några nyårstraditioner (förutom Skansen och ring klocka ring som vi såklart pushade extra för att se nu när vi inte hade så mycket annat att komma med). Så jag drog till med något jag snappat upp på facebook under eftermiddagen. Man ska bära röda underkläder på nyår, och direkt efter tolvslaget ska man äta en bit äpple. Detta för ett bra sexliv respektive god hälsa under det nya året. Jag tvingade därför alla att stoppa röda saker i behån, leksakerna från bordsbomberna, till exempel. Det är tradition! Ja, nu kanske det blir det? Min nyårsafton var alldeles fantastisk och jag är så tacksam för det. De sista två nyåren har tyvärr kantats av besvikelse och sorg. Näppeligen detta - och jag tror det är en prognos för 2012. Mitt år. Att hoppa in 2012 gav mig hopp.



Kommentarer
Postat av: Ellinor

En bild säger mer än tusen ord så visst är det härligt med dessa bildkavalkader!

Du verkar ha haft en helt fantastisk nyårsafton. Kul att få ta del av lite andra traditioner än ens egna!

Kram

2012-01-02 @ 09:34:32
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Lotta

Visste väl att danskarna hade bra nyårstraditioner ;)



Gillar! Börja hoppa ska jag definitivt göra. Du var ju snabbtänkt också. Röda underkläder och äpplen låter som något jag ska lägga till.



Lovely!



Kram

2012-01-02 @ 23:33:57
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Lotta

Sessionsdata felmeddelande på min skärm



Om mitt meddelande nu publiceras två ggr och de ser olika ut så vet du varför.

2012-01-02 @ 23:35:51
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Lotta

...nytt försök!



Visste väl att danskarna hade bra nyårstraditioner ;) Hoppas ska jag börja med. Och du var snabbtänkt! Röda underkläder och äpplen ska jag definitivt lägga till.



Lovely!



Kram

2012-01-02 @ 23:37:39
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0