Daal

Jag älskar daal. Älskar. Jag fick under förra året chansen att äta lankesisk, indisk, eriteansk och pakistansk daal. Jag älskade dem alla. Jag köpte en kokbok när jag var på Sri Lanka, men fattar inte var jag ska få tag på det jag behöver för en lankesisk daal. Ami upptäckte nyligen denna rätt och delade med sig av ett recept för en krämig daal för ett tag sedan. Men det var ju så mycket ingredienser. Jag gjorde lite research bland de jag känner om hur de lagar sin daal. Och kom på att det är lätt. Jättelätt. Och man behöver faktiskt inte kokosmjölk för att den ska bli krämig (även om jag inte tvivlar en sekund på att ditt recept rockar, Ami). Om man kokar daalen ordentligt blir den krämig ändå, bara på linser och vatten. Jag fräste bara två gula lökar och tre vitlöksklyftor så att de nästan blev lite brända. Sedan sköljde jag tre nävar röda linser och slängde i dem med vatten,  en grönsaksbuljongtärning, spiskummin, curry och lite nyriven muskot. Sen gick jag och duschade. När jag kom tillbaka var allt vatten bortkokat, så jag fyllde på och slängde i två grovt hackade tomater och en näve hackad färsk koriander. Sedan fick det koka lite till medan jag kokade riset (10 min, jag är lat och använder sådana där boil-in-bag). Klart! Daal är fasiken den perfekta rätten. Den är nyttig (grönsaker och vatten, liksom), billig, lätt och framförallt god! Min blev jättegod, om jag får säga det själv. Och det var min daaloskuld, den ni ser ovan. Mer daal åt folket!


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Visst är det gott!

Jag brukar göra en jätteenkel och god daal. Du hittar receptet här;

http://ellinorsworld.blogspot.com/2010/05/kramig-daal.html



Kram

2012-01-11 @ 09:39:51
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Miss Marie

Hmm... Man skulle kanske prova det!

2012-01-11 @ 10:47:53
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Amileaks

ser supergott ut! / Ami

2012-01-12 @ 20:46:23
URL: http://www.amileaks.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0