Baka baka liten kaka



I somras bakade en kollega en jättegod kaka. Jag har ända sedan dess velat prova att själv baka den. Men jag är inte en fikamänniska. Och om jag trots allt fikar gör jag det på lokal med vänner. Men igår fyllde en kollega på mitt nuvarande jobb år och jag fick äntligen ett tillfälle. Detta är Sayas "tosca"kaka:

Kaka

5 dl mjöl
5 ägg
100 g smör
2 1/2 dl socker
3 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Vispa ägg och socker poröst, tillsätt smör (jag tog flytande) och mjölk. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och tillsätt dem sedan lite i taget. Om man vill ha en extra saftig kaka kan man byta ut lite av smöret med matolja. Den blir dock väldigt saftig av toscatäcket sedan.

"Tosca"

1 dl kokos
2 dl havregryn
2 dl socker
6 msk ljus sirap
100 g smör
2 msk mjölk

Blanda alla ingredienserna i en kastrull på spisen. Jag tog mer kokos och sirap än receptet. Häll blandningen över kakan när den bakats lite mer än halva tiden. Grädda färdigt. Kakan är klar när toscatäcket har en gyllenbrun färg.

175 grader i ca 25 minuter.

Detta recept är för en långpanna. Kakan ovan är på 2 ägg, det vill säga lite mindre än halva mängden ingredienser.


Kommentarer
Postat av: Helena

Åh, jag älskar toscakaka!!

2012-01-19 @ 08:57:05
Postat av: Kelly

Hej Jenny!



Jag glömde tillägga i Moxie-tävlingsinlägget att man ska även like:a Tampongshopen på Facebook för chansen att vinna det fina kitet :-)



Här är länken!



http://www.facebook.com/#!/TampongShopen



Kram Kelly



2012-01-19 @ 12:46:40
URL: http://kellybiddle.se
Postat av: Alexandra

Miam, det låter super... Jag ska nog ta upp mitt söndagsbakande igen... Mina kollegor kommer att bli väldigt besvikna! De har alla mer eller mindre gått ner i vikt sedan jag slutade att ta med kakor på måndagar. Men jag tycker att det är en bra start på veckan med en måndagsfika... Fransmännen fattar inte riktigt det här med fika än.

2012-01-20 @ 10:40:15
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0