Att sprida kärlek och uppskattning




Två fina saker jag fick idag. Ett fint kort och en fin brosch gjord av en konstnär från min hemort från pappa Carl och min ömma moder .


Alltså. Jag brukar inte ta ställning här på bloggen. Jag arbetar i en värld där jag mycket väl hade kunnat dra upp både det ena och det andra. Men det väljer jag att göra i andra forum. Jag klagar heller inte ofta här. Detta är en blogg som fokuserar på det fina, roliga och postiva i livet, oftast. Det är det jag har bloggen till. Men nu måste jag bara säga en sak. Eller några saker. Om denna dagen. Jag ser vänner på facebook som sarkastiskt postar bilder där det står "Happy Heteronormativity Enforcement Day" och som i sina statusuppdateringar klargör att de inte fattar varför man måste fira just i dag. Och så skratt från bekanta när man önskar människor i sin närhet en glad alla hjärtans dag. Jag har två saker och en bonus att säga angående detta.

Nummer ett: nej, man behöver inte bara göra det idag. Och ja, man borde berätta hur mycket man tycker om de sina VARJE dag. Men det är väl trevligt att man får en dag där man påminns om detta? När man påminner varandra om hur mycket man tycker om varandra. Och INTE bara en partner. Utan föräldrar, far- och morföräldrar, barn, kompisar, kollegor, whatever. Vad är fel med det egentligen? Vill man inte behöver man inte. Och vem har sagt att det bara är heteros som firar? Som allt blir det vad man gör det till. Det är vi som kan förändra detta. Om man ignorerar allt som är snedvridet och ojämlikt kommer det ju aldrig bli inkluderande och jämlikt!

Nummer två: man BEHÖVER inte konsumera. Jag har t.ex. firat många av mina vänner och kollegor med mms (på whatsapp är det alldeles gratis) och muntliga hälsningar. Man BEHÖVER inte köpa rosor.

Och min bonus: jag levde länge i ett förhållande där jag aldrig fick uppskattning. Eller väldigt, väldigt sällan. Denna dag hade tidigare inte spelat någon roll i mitt liv. Jag hade så mycket kärlek ändå. Men eftersom jag helt plötsligt törstade på kärleksfronten var alla hjärtans dag som en källa i öknen. DÄRFÖR tänker jag att om jag sprider kärlek omkring mig just i dag, kanske andra i den situationen känner sig lite mindre törstade, även om det inte kommer ifrån en partner. Att visa uppskattning kan ju aldrig vara fel. Tycker jag.

Så. Färdigrutet. Tack för uppmärksamheten. Ha en underbar kväll, gott folk.


Kommentarer
Postat av: Miss Marie

Amen to that, sister!

2012-02-14 @ 20:57:50
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Sista stycket kan jag skriva under på! Har nog aldrig upplevt sådana fina alla hjärtans dag, som de jag haft som singel. Inga förväntningar = inga besvikelser...

Du verkar ha haft en fin dag!

Kram

2012-02-14 @ 20:58:49
URL: http://ellinorsworkd.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0