Newtown, CT

 
Jag tänder ljus denna morgon. För barnen, deras lärare och föräldrar i Newtown. Och något skrämmer mig så djupt. Jag brukar lämna mina politiska och ideologiska åsikter därhän i denna bloggen. Men nu måste jag höja rösten. Om jag loggar in på Facebook ser jag dem. Inläggen. Som säger "detta är inte rätt tidpunkt att prata om vapenkontroll" eller "onskan hade hittat dit oavsett om vi hade haft lagat mot vapen eller inte" och kanske värst, "vår rätt att bära vapen ska inte tas bort för att andra missbrukar det". Vapen de innehar inte för jakt, utan "självförsvar". Jag kan inte låta bli att tänka. Att om statens våldsmonopol bryts sprids också våldet. Att om det finns mindre vapen i omlopp minskar också sannolikheten att saker som dessa händer. Att om man aktivt pratar om faran med vapen och inför strikta vapenlagar så motverkar man händelser som dessa. När jag var i Pennsylvania och hälsade på mina släktingar förnyade min släktings man sin vapenlicens på Wal Mart. Där han också köpte sin pistol. Som han hade i "självförsvar" (?!). Så sorgligt, så otäckt. Denna morgon tillägnar jag mina tankar till alla i Newtown. Och hoppas att det i framtiden kommer införas lagar så att detta inte upprepas.
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Det är ju så otroligt svårt att första hur någon kan tycka att det är viktigare att få äga ett vapen än att barn ska få gå få känna sig trygga i skolan.

Svar: Ja, verkligen!!! Helt uppochnervänt!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-12-16 @ 16:20:14
URL: http://withsofia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0