Brasserie Rendez-Vous

 
I går var det så dags. Jag skulle fira att min mage var tillbaka i gamet med en vad jag på Facebook kallade "restaurangorgie" när jag bjöd in till den. En tanke var först att äta trerätters på tre olika restauranger. Med snökaos känns det dock skönt att sitta i värmen en hel kväll. Och en hel kväll blev det. I över fyra timmar satt vi och mumsade och sippade vin. Valet av restaurang föll på fransk-svenska Brasserie Rendez-Vous. Som var ett av ställena på min lista när jag flyttade hit. Restaurangen är inredd i fransk still, alla skyltar är på franska, menyn är på både franska och svenska, både i text och innehåll och dukningen är en blandning av gammalt svenskt och modernt franskt. Vi mumsande på lyxlöjomstoast till förrätt med ett gott bubbel, jag åt röding och mitt sällskap torskrygg till varmrätt med ett annat gott vin och till dessert min absoluta favorit créme brûlée tillsammans med ett väldigt mumsigt dessertvin. Jag presenterade helhetsbetyget vi använder i nu vilande Middagsklubben, och med den betygskalan får Brasserie Rendez-Vous 6 av 10. Man har verkligen lagt ner mycket tid på inredningen, ALLT är franskt, eller aspirerande franskt. Servicen är fantastisk och maten kommer till bordet precis lagom fort. Maten var väldigt god, men inte fantastisk. Förrätten hade mått bra av lite mera sälta, men mitt sällkap sa att sältan var perfekt, så jag hade nog bara otur med min. Den var i övrigt perfekt avvägd och bra presenterad. Jag fick typ en hel sked socker i min löjroms- och laxtartar till varmrätten, ett uppriktigt misstag som emellertid solkar upplevelsen något. Jag tycker också att om man serverar fisk med skinnet ska det vara frasigt. Men det är en smaksak. Hollandaisen var helt ljuvlig, bästa jag ätit. Potatisen serverades i små Le Creuseter, vilket var en mysig touch. Dock hade vi svårt att avgöra vad det var för potatis. En blandning mellan pressad, hackad och mos. Gott, dock. Desserten var mycket, mycket god, även om jag tyckte knäcken kunde vara tjockare. Vinet de valde åt oss till desserten var ljuvligt och bland de godaste jag druckit. Det verkade inte finnas någon maxtid på sittningen, vilket är väldigt vanligt i Stockholm. Detta var ett stort plus, då jag verkligen ville njuta av kvällen. Vi fick prova hur många viner vi ville, och det blev inga sura miner när vi tackade nej och ville prova fler. Servicen var således perfekt. Nästa gång provar jag musslorna, som jag har hört är riktigt bra. Brasserie Rendez-Vous får tummen upp. Ett tips är att sedan fortsätta kvällen på Stora Örebro med chili-jordgubbsmojitos. Perfekta avslutningen på kvällen!
 
Brasserie Rendez-Vous, Drottningg. 38, Näbbtorget, Örebro, 019-10 30 80
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Det låter ändå som ett helt ok betyg och med tanke på att du redan planerar att gå tillbaka tolkar jag det som att gårdagskvällen var väldigt lyckad. Kanske kan det tom. tänkas att du tar med undertecknad då hon någon gång framöver kommer och besöker fröken J i staden ;)
Bisous

Svar: SJÄLVKLART Ellinor! DEt är lite dåligt med vegetariskt, men det fanns! Och servicen var som sagt jättebra, så de kanske kan kirra fram mer alternativ... Förlåt att jag inte kommit ner än, har ju varit så mycket med sjukdom, nytt jobb, flytt och allt. Men jag kommer jag lovar!!!!! Och du är välkommen hit när du vill, om jag kan! ;) Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-12-16 @ 16:49:14
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Lotta

OMG - vilken härlig tanke, tre restauranger och en trerätters på varje :)

Créme brûlée är min toppfavvis med!

Underbar kväll!!

Kram

Svar: Haha, lite klantigt formulerat av mig. En RÄTT på varje skulle det ju bara! :) Jag hade i alla fall en mysig kväll och det var underbart att vara ute bland folk igen. Eller fölk som vi säger i Bergslagen. Kram på dig Lotta, hoppas det går bra i morgon. xxx
Jenny Lina Carlsdotter

2012-12-16 @ 19:58:26
Postat av: Ellinor

SV: Jag säger det samma, denna höst och vinter har sprungit iväg alldeles för fort, men till våren tar vi nya tag. Jag har ännu inte börjat fylla 2013 års kalender (med vissa undantag) så jag tror säkert att vi kan hitta en passande helg för både Örebro och Borås!

Svar: Ja! men då har vi två saker att se fram emot! :) Februari är kämpigt att få till det för mig, men annars wide open! :)
Jenny Lina Carlsdotter

2012-12-17 @ 08:39:10
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

SV: Januari är kanske lite väl tätt inpå, men vad sägs om att möta våren tillsammans i mars/april?

Svar: Ja det låter som en bra idé! Kram!
Jenny Lina Carlsdotter

2012-12-17 @ 14:19:44
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0