Vattenkraft och benenergi









I morse vid sjuhugget gav vis oss ut, min farbror och jag. Jag såg lite smått ut som en Michelingubbe i tre jackor, för det hade under natten blivit kallt och snöat! Är det jul eller är det påsk, kan man fråga sig. Nu är snön emellertid borta och solen skiner från en klarblå himmel. Men mer om det senare. Morgonrundan. Här, där vi har vårt lantställe, grundades Sydkraft - det som sedemera blev Eon - och kraftverken står kvar än idag. En av våra släktingar sålde när det begav sig sitt hus och sin mark så att de kunde anlägga den sjö som nu finns där det tidigare var åkermark. Allt för att vattnet skulle kunna ge svenskarna el. Där tog vi idag vår morgonrunda. Vi gick till och med PÅ kraftverken. Coolt, tyckte jag. Jag tyckte mig känna energin i benen. Eller inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0