Cherimoya



Har ni testat cherimoya? Jag köpte frukten på mitt lokala Hemköp för ett tag sedan, la den i fönstret och tänkte äta den någon dag senare. Då hade den "sprängts" och blivit brun. Men nu i helgen provade jag igen. Gott! Cherimoyan har ett mjukt, smältande gulvitt fruktkött med svarta (stenhårda!) kärnor inbäddade i fruktköttet. Anses tydligen av vissa vara världens kanske godaste frukt. Frukten har enligt lappen på Hemköp en delikat smak som påminner om jordgubb, ananas och banan. Själv tycker jag den smakar mycket som sharon/persimon. Den växer hur som helst i höglänta områden mellan 1000-2000 meters höjd, men även i subtropiska områden. Träden blir 5-8 meter höga och cherimoyan består av många små frukter som vuxit samman, och därigenom givit ytan dess fjälliga utseende. Cherimoyan är väldigt ömtålig och bör förvaras svalt (och inte i ett soligt fönster där den kan bli äcklig alltså). Idealtemperatur är +12- +14 C. Den är mycket känslig för kyla. Spännande! Jag tittar på Anno 1790 på SVT och tänker på hur spännande det måste ha varit när det kom nya livsmedel till Sverige. Att vi fortfarande får uppleva detta tycker jag är coolt. Cherimoya är söt och god, prova vetja!


Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Låter som en spännande frukt!

2011-11-07 @ 14:14:48
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Information noted! Tack för tipset :)

Kram

2011-11-07 @ 17:59:59
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Kelly

Åh, det ska jag testa :-) åt en persimon just nu til lunch, love them!



Tack för kommentaren ang. pokern, Erik har en examen från KTH som civilingenjör, så man måste som sagt ha lite brains för att vara duktig :-)



Kramar!

2011-11-09 @ 12:40:52
URL: http://kellybiddle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0