Bron/Broen


Screendump från SVTplay

Igår sändes sista avsnittet av Bron på SVT. Jag är ofta väldigt skeptisk till svenska serier. Det känns ofta så påklistrat, jag köper det inte. Min vän Lottis som jobbar i TV-branchen förklarade för ett tag sedan anledningen. I Sverige har vi främst teaterskådespelare som också gör TV. Inte TV-skådespelare. Bra förklaring, rycker jag. Jag är svag för deckare och kriminalserier av alla dess slag. Mina amerikanska favoriter var Criminal Minds, NCIS och ett och annat Bones. Har inte sett dem på evigheter nu, dock. Svenska Wallander och Beck har jag plöjt mig igenom, de med. Och nu Bron. Bron är fantastisk. Inte påklistrat alls. Eller, kanske en och annan biskådespelare, men det gör inget. Jag köper det. Extremt spännande storyline, bra spelat (Sofia Hellin som Saga Norén, länskrim, Malmö - med "en släng av aspergers" som SvD uttryckte det - är alldeles ljuvlig) och dessutom känner jag igen mig i många miljöer eftersom serien spelas in dels i min gamla hemstad Malmö och dels i Köpenhamn, där jag under en tid arbetade. Bron finns på SVTplay fram till 23e december. Se!


Kommentarer
Postat av: Christine&Paris

Ja teaterskådespel skiljer sig ofta mycket från tv-skådespel. Ett exempel är ju Woody Allen som har ett ganska teateraktigt regisätt. Där som det ofta blir så överspelat och överdramatiserat. Jag har spelat en del teater och ser ganska tydligt om det är en skådespelare som gjort mycket teater.



Jo jag hoppas ju på att få praktik där så jag kan flytta dit. I alla fall se hur det känns när jag jobbar "på riktigt" där. Innan har jag ju mest jobbat som barnflicka och levt livet. Ett riktigt jobb innebär ju att man kommer in i vardagen och det franska livet mer :)

2011-11-24 @ 12:20:14
URL: http://christineiparis.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Jag såg första avsnittet, men fastnade inte alls. Jag är ganska kräsen med serier och kollar väldigt sällan på dem. Tror också att jag är mer kritisk till svenska produktioner då jag liksom ställer något slags orimligt krav att det skall vara bättre eller mer speciella än produktioner från andra länder...fråga mig inte varför ;)



Kram

2011-11-24 @ 14:46:00
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Christoffer

Ellinor: det är många som känt så efter första avsnittet men sen kommit in i den. Mitt tips är att ge det åtminstone tre avsnitt. Har man inte börjat gilla den då så är det nog däremot bäst att ge upp.

2011-11-28 @ 19:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0