Jennys andra Ystadstips





















...är det underbara stället Olof Viktors i Glemminge utanför Ystad. Som ligger i närheten av var jag lade huvudet på kudden om nätterna under min Ystadsvistelse. Olof Viktors (eller Viktor och Rolfs som vi internt kallar det) är kanske mest känt utanför Ystads gränser för sina knäckebröd, marmelader och müslis (på ett ICA nära dig), men är också ett alldeles fantastiskt café rekommenderat av White Guide med butik och vernissage med tavlor och skulpturer (jag förälskade mig djupt i en ballerinatavla som jag inte hade råd med och som dessutom redan var såld). Sällskapet kalasade på smörgåsar, bakverk, hemgjord saft och italiensk glass. Jag förtärde en alldeles ljuvlig smörgås med kallrökt lax, handskalade räkor, mango och chilisalsa toppat med solrosskott och jordgubbar samt en liten Parranflört i form av citronmarängpaj. Båda rekommenderas. Den mest kända mackan är emellertid kräftstjärtsmackan på foccacia som innehåller vad som ser ut som ett halvannat kilo kräftisar. Två i sällskapet provade och kan meddela att det finns en anledning för populariteten. Innan vi lämnade Olof Viktors blev det även en runda i butiken. Jag köpte den godaste marmeladen jag någonsin köpt (KÖPT Ulla, din hemgjorda marmelad för fortfarande den godaste jag smakat) samt det handkavlade knäckebrödet. Nom nom, som storbloggarna skulle ha sagt.

Olof Viktors i Glemminge, Öppet alla dagar 7.00-18.00, Österlenvägen 86, Glemminge, 0411-522020


Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh, bakverken där är gudomliga. Jag köpte med mig ett gott grönt te förra sommaren med...det är helt klart värt besöket !

2011-07-28 @ 22:00:26
URL: http://storstadstockholms.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0