Raclette

När jag var liten och folk frågade vilken mitt favoritmaträtt var fick de allt som oftast något frågande i blicken när jag hade levererat svaret. På den tiden var det inte direkt vanligt med Raclette i Sverige, nämligen. Det fick dock ett uppsving samtidigt som fonduen i Svedala, och numer går det till och med att köpa racletteugnar här hemma. Jag fick en i julklapp för ett par år sen. Många av mina läsare är föredetta Parranmänniskor, precis som jag. De känner alltså med största sannolikhet redan till Raclette. Men för er som inte vet så är Raclette dels en ost, dels en rätt, från Schweiz. Den är också ganska vanligt förekommande i Frankrike. Smält ost tillsammans med annat gott (vi kör lök och bacon, eller sojatärningar á la bacon) på potatis, med en massa tillbehör. Alla får en var sin liten stekpanna och lagar sin egen mat i den lilla ugnen på bordet. Vår ugn är importerad från mormors hemland, Schweiz. Vid lite halvspeciella tillfällen åker den fram. Här på trettondagsaftonsmiddag. Jupp.
















Kommentarer
Postat av: Marie

Mmmmm, raclette! Jag fick ett raclette-järn när jag bodde i Frankrike, men jag har inte använt det på länge. Det står i nån låda hemma hos mamma o pappa. Det får komma fram nästa gång jag är där! :)

2011-01-08 @ 11:51:22
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Postat av: Sofia

Åh det var inte igår man åt!



sv: Jag förstår det, Berlin är underbart. En pärla som många missar. Dessutom åker alla till London för att shoppa men de har ingen aning vilken fashionstad som gömmer sig i den Tyska huvudstaden. Och billigt är det!

2011-01-08 @ 16:47:13
URL: http://www.intheheadofs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0